I et demokratisk videnssamfund er gode sproglige og skriftsproglige kompetencer vigtige for at være en deltagende verdensborger og et moderne menneske. I et skoleperspektiv er sproglig og skriftsproglig udvikling fundamentet for læring i alle fag.
Sprog er middel til læring - det er gennem sprog, vi modtager og producerer viden. Vi interagerer gennem sprog, og vi udvikler vores tanker i takt med, at vi udvikler sproget. Dermed er sproglig udvikling i høj grad også et mål i folkeskolen, hvorfor det er et tværgående tema for alle fag i folkeskolens Fælles Mål. Evnen til at forstå og kommunikere både mundtligt og skriftligt er afgørende for at lære nyt i alle fag og i livet generelt.
Sprog kan bl.a. defineres ved en opdeling i fire sammenhængende elementer; læsning, skrivning, lytning og mundtlighed. Man kan ikke arbejde med udviklingen af elevers skriftsprog, uden også at tænke de øvrige sproglige elementer ind, hvorfor skriftsprog omtales som sprog og skriftsprog her på hjemmesiden.
I udarbejdelsen af teksterne til hjemmesiden har vi bl.a. taget udgangspunkt i Fælles mål 2019. Her kan udover målbeskrivelser også findes inspiration og vejledning til omsætning i praksis.
Udover de nationalt bestemte test har vi i Silkeborg kommune en obligatorisk vurderingspraksis, som er kommunalpolitisk vedtaget.
Læsning, skrivning, stavning, lytning, mundtlighed
Indskoling, Mellemtrin, Udskoling
Didaktisk brug af LST i fagene