Skip til hoved indholdet
    Hjem PPL VSL Sprog og skriftsprog Elever i lettere skriftsproglige vanskeligheder

Elever i lettere skriftsproglige vanskeligheder

Ikke alle elever i læse- og skrivevanskeligheder er ordblinde og deres vanskeligheder hører dermed ind under den faglige varians, som forefindes i alle fag. Med den nationale ordblindetest vil elever med lettere læse- og skrivevanskeligheder falde i den gule kategori. 
Da denne gruppe rummer op til 20 percentilen for svageste afkodningsfærdigheder, vil gruppen være præget af stor varians.

At have lettere læse- skrivevanskeligheder kommer ofte til udtryk i en langsom og lidt upræcis læsning. Ofte ses ligeledes stavevanskeligheder. At læse og skrive trækker for denne gruppe større veksler på de kognitive færdigheder end normalt. 
Denne gruppe har brug for intensive læse- skriveforløb, som understøtter deres konventionelle læse- skriveudvikling. 
Nogle mister dog motivation for yde en indsats, da de gentagne gange oplever at deres egne færdigheder ikke står mål med de krav, de møder i deres skolegang. For de hårdest ramte kan det derfor for nogle give mening at anvende udvalgte dele af læse- skriveteknologien, på trods af, at de ikke kan aflægge prøven på særlige vilkår. Her er det afgørende at skærpe opmærksomheden på elevens kontinuerlige faglige udbytte og ikke prøverne. 
Hvis læse- skriveteknologien kan øge elevens motivation og faglige udbytte vil det uløseligt stille eleverne bedre ved prøverne, hvorfor vi fra Videncenter fra Sprog og Læsning vil anbefale læse- skriveteknologi til dette segment i den udstrækning elevens faglige udvikling understøttes heraf. 
Det skal ligeledes nævnes at til dansk skriftlig fremstilling er alle hjælpemidler tilladte, hvilket også gælder læse- skriveteknologi. 
De mundtlige prøver er ligeledes ofte synopseprøver, hvor elever med behov for LST kan anvende LST i forberedelsen af prøverne.

Elever i lettere skriftsproglige vanskeligheder

Børnehaveklasse

I elevernes første skoleår skal tilgangen til sproglyde og bogstaver være legeprægede aktiviteter, der skal foregå dagligt. Derudover skal undervisningen indeholde aktiviteter, der understøtter glæden ved det danske sprog fx. gennem dialogisk læsning, legeskrivning/børnestavning.

Alle elever profiterer  af en systematisk undervisning i skriftens lydprincipper, så indsatsen i børnehaveklassen foregår primært i almenundervisningen. Niveaudelte hold eller supplerende undervisning kan iværksættes for elever, der i sprogvurderingen eller i de daglige iagttagelser viser behov for en fokuseret indsats. Her vil eleverne have mulighed for en tilpasset undervisning, der giver dem varierede gentagelser og mere træning i de basale lydprincipper. 

Fokusområder i den særlige indsats

  • Forståelse for sprogets opbygning - læseretning, sætninger, ord, bogstaver og lyde.
  • Opmærksomhed på de tre alfabeter (lyd, tegn og bevægelse/mund og tunge)
  • Opmærksomhed på vigtige betingede lydværdier (fx. (e) i udlyd - der siger “ø”)
  • At danne syntese mellem to lyde og senere bygges der på.
  • Udtaledistinkthed
  • Dialogisk oplæsning for at styrke læseoplevelse, læselyst, ordforråd og metakognitive læsestrategier (stop op, opsummer, stil løbende spørgsmål og dan inferenser)

Materialeinspiration til den særlige indsats

  • (Materialer til Bogstavkursus) (forår)
  • Læsestrategen - bogstavbog
  • Bevægelse i den tidlige sprogundervisning (bog)
  • Plan2learn - syntese spil (hjemmeside)
  • Se lyden (bogstavkort og hjemmeside)
  • Sikker læsestart af Pernille Frost

 Indskoling (1. - 3. klasse)

Undervisningen i indskolingen skal have fokus på at styrke elevernes konventionelle færdigheder ved systematisk undervisning i skriftens basale lydprincip i læsning og stavning. Danskundervisningen skal tilgodese både den skriftsproglige udvikling og  litteraturarbejdet.  

I understøttelsen af elever, der viser tegn på risiko for ordblindevanskeligheder, er det vigtigt at man har øje for de didaktiske læringsmål, så eleverne allerede i indskolingen har mulighed for oplæsningsfunktioner i skønlitteratur og fagtekster, når de skal læse selvstændigt.  Dermed er de sikret deltagelse og læringsudbytte i alle fag. 

I den konventionelle læsetræning (afkodningen) skal undervisningen differentieres, så eleverne træner deres afkodningsfærdigheder på eget niveau. Elever, der fortsat viser risikotegn på ordblindhed, fortsætter træning af skriftens lydprincip og dermed udvikling af afkodningsfærdigheder. Dette kan tilgodeses i almenundervisningen eller på niveaudelte hold på tværs af klasser/klassetrin.

I stavning og skrivning skal det fortsatte fokus på skriftens lydprincip understøttes. Derudover kan læse-skriveteknologien inddrages i undervisningen, så eleverne understøttes i deres stavning og produktion af skriftlige tekster. 

Fokusområder i den særlige indsats

  • Opmærksomhed på de enkelte sproglyde og deres betingede lydværdier alt efter placering i ord (for-, ind- og udlyd)
  • Arbejde med syntese af lydene - mellem flere bogstaver - der bygges løbende på.
  • Bevægelse fra syntese - stavelse - morfem - morfemendelser.
  • Læsetræningen bevæger sig fra det lydrette over i mere indholdsrige bøger, der matcher elevens let/lix-tal.
  • Litteraturundervisningen har fokus på læseoplevelse, læselyst, ordforråd og metakognitive læsestrategier modelleres (stop op, opsummer, stil løbende spørgsmål og dan inferenser)

Materialeinspiration til den særlige indsats

Læs også artiklen: Syv hensyn til begynderlæseren, Læsepædagogen feb.2019.

  • Sikker læsestart af Pernille Frost
  • Lydmetode - lydret læsning (materialer ??)
  • Flydende læsning i praksis af Gertrud Brandt
  • Læsestrategen - Elementær ordlæsning
  • Sikker stavning af Holger Juul
  • Ord (fra 3. klasse)
  • Ordheltene (3. klasse)
  • Vaks
  • Maneno - læsetræning app - gratis for Notabrugere 8-13 år.
  • Hjemmesider til læsetræning med oplæsning - fx Frilæsning.dk/Læs Løs/Bookbites
  • Folkeskole.ordblindeportalen.dk 

Undervisningens fokusområder:

  • Opmærksomhed på stavelser, morfemer og bøjningsmorfemer/afledningsmorfemer.
  • Opmærksomhed på progression i stavelsesudviklingen - konsonantklynger, dobbelt konsonant, endelser og fremmedord.
  • Konventionel læsetræning på niveau - OBS på svage elevers læselyst - at de veksler mellem at læse med øjne og ører.
  • Eksplicit modellerende litteraturundervisning  - hvor metakognitive læsestrategier modelleres (stop op, opsummer, stil løbende spørgsmål og dan inferenser)
  • Eksplicit modellerende skriveundervisning - hvor tekststrukturer træder tydeligt frem på indhold/opbygning, syntaks/sætningsforbindere og ordniveau/fagsprog. 

Materialer til den særlige indsats:

  • Ord
  • Vaks
  • Fra fonemtræning til morfemtræning af Pia Herdenberg, Alinea.
  • Læsestrategen - Udbygget ordlæsning
  • Ordtanken af Elisabeth Arnbak
  • Flydende læsning i praksis af Gertrud Brandt
  • Skriveskabeloner fra Margit Gade
  • Bookbites - her kan anvendes LST
  • Nota - link
  • Introduktion til LST (Appwriter/TTT/Apps) - link

Undervisningens fokusområder:

  • Fortsat fokus på morfemer (bøjnings og afledningsmorfemer)
  • Fortsat fokus på staveudvikling (grammatisk forståelse fx nutids-r, forskel ene/ende mm.)
  • Konventionel læsetræning med fokus på hastighed.
  • Fokus på metakognitive læsestrategier (stop op, opsummer, stil løbende spørgsmål og dan inferenser)
  • Fokus på modellerende skriveundervisning (afsender/modtagerforhold, genres tekststruktur og fagsprog)
  • Fokus på den litterære oplevelse og læselyst igennem book talks mm.

Materialer til den særlige indsats:

  • Fonologik af Michael Højbjerg og Thomas Mose (fonologisk træning med tapping)
  • Fra fonemtræning til morfemtræning af Pia Herdenberg, Alinea.
  • Er mor-femdeling mord af Elisabeth Arnbak
  • Flydende læsning i praksis af Gertrud Brandt
  • De fantastiske fire af Merete Brudholm (Metakognitive læsestrategier)
  • Læs litteratur med forståelse af Nina Berg Gøttsche og Helle Bundgaard Svendsen.
  • Skriveskabeloner fra Margit Gade
  • Bookbites - her kan anvendes LST
  • Nota - link
  • Introduktion til LST (AppWriter/TTT/Apps) - link