Skip til hoved indholdet
    Hjem PPL VSL Ordblindhed Ordblindevenlig skole Organisation

Organisation

Den ordblindevenlige organisation følger den kommunale vurderingspraksis, som afsæt for systematisk og rettidig udredning af ordblindhed blandt kommunens elever, som har til hensigt at udrede ordblindhed på mellemtrinnet (3. - 6. klasse)

Efter ordblindeudredning tilbyder skolen at stille PC til rådighed både i skolen og i hjemmet, som kompensering for funktionsnedsættelsen.

Der kan udarbejdes en elevhandleplan for, hvordan eleven introduceres til læse- og skriveteknologien (LST) og understøttes i den videre skolegang, som er en del af den udvidede meddelelsesbog. Læs mere om elevhandleplaner under Skole-hjemsamarbejde

Skolen anbefales at have systematiske tilbud til eleverne med henblik på såvel den konventionelle læse- staveudvikling som det introducerende arbejde med læse- og skriveteknologi og har samtidig løbende fokus på at opdatere alle fagprofessionelle i brugen af læse- og skriveteknologi, læringsstrategier og mindset.

Skolen opfordres ligeledes til at lave netværk for elever, forældre og fagprofessionelle, hvor der er mulighed for sparring.

Skolens ledelse har en afgørende betydning, når en skole skal gøres ordblindevenlig. Det kræver tæt samarbejde med skolens ledelse og dens vejledere, når der skal sættes rammer for udviklingen af gode læringsmiljøer for de ordblinde elever på skolen.

Fra udredning til pædagogisk praksis 

Opmærksomhedspunkter

Opmærksomhedspunkter fra udredning til praksis - PDF

I Silkeborg Kommune er vi inspireret af projektet GODS – Guide til ordblindevenlig didaktik i skolen og Læsesucces for ordblinde, hvor der findes konkrete eksempler på ordblindevenlig didaktik og samarbejde, som lærere, ledere og vejledere kan reflektere over og lade sig inspirere af.

Projektet GODS - på vej mod et ordblindevenligt undervisningsmiljø Læsesucces for ordblinde børn - NVL

Årshjul

Eksempel på årshjul for ordblindeindsatser

Årshjulet kan inspirere skoler, der ønsker at prioritere og planlægge en eller flere ordblindeindsatser for et skoleår.

I dette årshjul er vist ét eksempel på, hvordan flere indsatser er i spil et givent år.

Med årshjulet kan der skabes sammenhæng mellem indsatser, møder og undervisning.

Print/Hent denne version af årshjulet og udfyld selv felterne, så det passer til jeres arbejde.

Årshjul for ordblindeindsatser

Elevnetværk

I Silkeborg Kommune har flere folkeskoler opstartet elevnetværk for ordblinde elever.

Målet med elevnetværk er:

  • Fællesskab, hvor de ordblinde elever møder ligestillede.
  • Træning og videreudvikling i brugen af LST.
  • Bevidsthed og dialog om hensigtsmæssige strategier i undervisningen.
  • Skabe åbenhed om ordblindhed og erkendelse af egne skriftsprogsvanskeligheder.
  • Styrke elevens robusthed, mindset og mestring.

Struktur i opbygning af elevnetværk:

Her er vist opmærksomhedspunkter man kan overveje ved opstart af et elevnetværk.

  • Rammesætning - vær opmærksom på fokus og målsætning
  • Ansvarlige - overvej hvem der skal deltage samt tovholder
  • Elevdeltagelse - overvej hvilke elever netværket henvender sig til
  • Lokale - undersøg lokalets egnethed samt book til de relevante datoer
  • Tidsperspektiv - overvej hvor ofte, tid pr. gang samt vær obs. på lærernes tidsforbrug
  • Informationsdeling - sikre jer tilstrækkelig info til elever, lærere og forældre samt indhent forældretilladelse
  • Indhold - vær opmærksom på hvad behovet peger på, evt. en analyse af elever og lærernes ønsker
  • Evaluering - undersøg om netværket fungerer efter hensigten, evt. en padlet til elever


Indhold i elevnetværk:

Her er et lille udpluk i områder som elevnetværket kan indeholde.

Oprettelse af elevnetværk -PDF