Skip til hoved indholdet
    Hjem PPL VSL Ordblindhed Ordblindevenlig skole Skole-hjemsamarbejde

Skole-hjemsamarbejde

Er et barn ordblind eller i lettere skriftsproglige vanskeligheder vil det kræve et skole/hjemsamarbejde, så indsatsen og læringsmiljøet omkring barnet løbende kan målrettes og justeres elevens udvikling.

Forældrefolder

Videncenter for Sprog og Læsning har udarbejdet en folder for at give forældre til ordblinde elever en generel viden om ordblindhed, kommunens brug af hjælpeprogrammer samt ideer til, hvordan man som forældre kan støtte sit ordblinde barn.

Forældrefolder.pdf

Elevhandleplaner

Kommunikationen mellem skole og hjem er centralt for at få et godt samarbejde til at fungere. En god og konstruktiv dialog har en positiv effekt på elevens trivsel og læring.

Det ordblindevenlige skole-hjemsamarbejde er et udvidet samarbejde, der kan dokumenteres i en elev-handleplan for, hvordan eleven introduceres til læse- og skriveteknologien (LST) og understøttes i den videre skolegang.

Lærerteamet kan benytte dokumentskabelonen Ordblindhed – Elevhandleplan, som oprettes og gemmes i sikre filer på Aula.

I denne indsatsplan kan teamet sammen drøfte og igangsætte tiltag, som understøtter læringsmiljøet for den ordblinde elev. Ved at gøre det i teamet bliver alle fagprofessionelle involveret og sparring kan ske med alle kollegaer tæt på praksis.

Elevhandleplanen kan på aula deles med forældrene.

 

Forældrenetværk

At etablere et forældrenetværk på skolen, er et ekstra tiltag som skolen kan vælge aktivt til. Det er med til at understøtte det udvidede skole-hjemsamarbejde
Et forældrenetværk er en mindre gruppe forældre, der mødes kontinuerligt i løbet af skoleåret.
Forældrenetværket kan forebygge mange af de udfordringer, som forældre til børn med ordblindhed står med. I et netværk kan forældrene opleve, at de ikke står alene med deres udfordringer, ligesom der kan opbygges en relation med gensidig respekt og tillid mellem skole og forældre.

Det kan være skolens ansvar at arrangere og skabe rammerne for indholdet på møderne. Indholdet kan være mangfoldigt, fx ny viden og handlemuligheder for bedst at understøtte de ordblinde elever. I denne sammenhæng er det vigtigt at inddrage forældrenes perspektiver, som de vigtigste personer i børnenes liv.

Struktur i opbygning af forældrenetværk:

Her er vist opmærksomhedspunkter man kan overveje ved opstart af et forældrenetværk.

Rammesætning:

  • Formålet, indhold og organiseringer
  • Samarbejde med andre skoler

Ansvarlige:

  • Tovholder, ressourcepersoner, ledelse, forældre
  • Forældre som ansvarlige

Konkrete opgaver:

  • Samarbejdsaftaler er vigtige hvis forældre er medansvarlige
  • Tidsforbrug - overvej hvor ofte, tid pr. gang samt vær obs. på lærernes tidsforbrug
  • Lokale - undersøg lokalets egnethed samt book til de relevante datoer
  • Forplejning - overvej om der skal serveres noget
  • Information - sikre jer at datoer og indhold meldes ud samt evt. tilmelding
  • Evaluering - undersøg om netværket fungerer efter hensigten

Inspiration til indhold i forældrenetværk