Viden om børn med flere sprog
Flersprogede børns andetsprogstilegnelse følger de samme principper som sprogtilegnelsen generelt. Det betyder bl.a., at andetsprogstilegnelsen også foregår igennem hypotesedannelse og -afprøvning i en meningsfuld kommunikation og interaktion med andre mennesker. Men flersprogede børn har samtidig både særlige udfordringer og særlige ressourcer i deres sprogtilegnelsesproces, fordi de skal tilegne sig flere sprog samtidigt. (EMU)
For nogle børn, er dagtilbuddet det eneste sted, de møder og lærer dansk. Derfor er det essentielt, at det sprogmiljø de præsenteres for i dagtilbuddet, er af høj kvalitet og tager højde for barnets individuelle sproglige udgangspunkt og udvikling. Det er komplekst at lære et nyt sprog, og den proces kræver understøttelse. Det er også af stor betydning, at det enkelte barn møder et miljø, hvor det betragtes som en ressource at kunne flere sprog, og hvor børnenes sproglige og kulturelle diversitet bringes aktivt i spil.
Silkeborg Kommune anvender følgende definition af flersprogede børn, med inspiration i Børne- og Undervisningsministeriet:
”Flersprogede børn, er børn, som i deres opvækst har behov for og møder to eller flere sprog uanset den aktuelle beherskelse af disse sprog”
Det er i de fleste tilfælde, en individuel vurdering, hvorvidt et barn faktisk har behov for/møder flere sprog i sin hverdag. For nogle børn kan der eksempelvis være bedsteforældrene som taler et andet sprog. Derfor er man nødt til at se på hvert enkelt barns aktuelle udgangspunkt i samarbejde med forældre og eventuelt en flersprogsvejleder.
Modersmål
Tilegnelsen af modersmålet støtter andetsprogstilegnelsen – og omvendt – idet begge sprog styrker barnets samlede sproglige fundament for begge sprog. Ved at have kendskab til flere sprog får det tosprogede barn således større input til sin hypotesedannelse. Det er desuden afgørende at være bevidst om, at modersmålet har andre funktioner end det at udveksle information rent sprogligt. Beherskelse af modersmålet er nødvendigt for børnene for at kommunikere med forældre, bedsteforældre og øvrig familie om tanker og følelser, ligesom omverdenens anerkendelse af ens modersmål er essentiel for en vellykket identitetsdannelse, som for de flersprogede børn jo udgør en ekstra udfordring.