Sprogvurdering - Rundt om barnet
Ifølge Dagtilbudsloven § 11 skal der gennemføres en sprogvurdering af børn i alderen omkring tre år, der er optaget i dagtilbud, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for sprogstimulering.
Sprogvurderingen anvendes primært til at pege på, om de sproglige læringsmiljøer tilbyder det, som det enkelte barn og fællesskabet udvikler sig mest af, for at kvalificere den sprogpædagogiske praksis og indsatser for alle børn.
Læs den kommunale vurderingspraksis her
Se Dagtilbudsloven på retsinformation
Sprogvurderingen udføres som udgangspunkt af en flersprogsvejleder ved 3-års alderen. Barnet sprogvurderes igen inden skolestart. Her vurderes, om barnet også i skolen har brug for en ekstra sproglig indsats, eller om barnet eventuelt skal henvises til basisundervisning i en modtagelsesklasse.
Som et supplement til sprogvurdering af det flersprogede barn, anbefaler vi at bruge hjælpematerialet til at belyse faktorer som har indflydelse på barnets sproglige udvikling.
Rundt om det flersprogede barns sproglige udvikling
Vejledning til Sprogtrappen
Vejledning til oprettelse af sprogvurderinger og sproghandleplaner i Hjernen og Hjertet