Skip til hoved indholdet
    Hjem PPL VSL Flersprogethed 0-6 år Sprogudviklende pædagogik Sproglig stilladsering

Sproglig stilladsering

Sproglig stilladsering har som intention at give alle børn uanset baggrund adgang til at udvikle det sprog, der er brug for, for at kunne deltage, føle sig tryg og få udbytte af de forskellige kontekster, som barnet indgår i, i dagtilbuddet. Børn der lærer dansk som andetsprog eller som har et lille ordforråd, har et stort behov for at få at blive stilladseret i trygge, tydeligelige og forudsigelige rammer.

En systematik med fokus på Før – Under – Efter kan være med til at understøtte denne stilladsering.

  • Før: Aktiviteter, der giver forforståelse og aktiverer fælles viden og erfaringer
  • Under: Handlingerne/aktiviteterne
  • Efter: Aktiviteter til efterbearbejdning og konsolidering af erfaringer

Der udvælges eksempelvis gode fokusord og legekoder, der har en central betydning for forståelsen af indholdet af det tema eller legen, der skal arbejdes med. Det vil give det flersprogede barn større mulighed for deltagelse i aktiviteten. Der kan arbejdes med ordene på forskellige måder.

  • Nogle ord er gode at konkretisere (f.eks. genstand der er ved hånden)
  • Nogle ord er gode at gøre (bevægelses ord)
  • Nogle ord må leges (f.eks. forholdsord, stedord, mm.)
  • Nogle kan visualiseres (eks. Via Ipad, billeder i bøger mm.). Visuel stilladsering er konkret i modsætning til ord, der forsvinder

Det er vigtigt at være opmærksom på, at det ikke kun er navneord og udsagnsord, der udvælges som fokusord. Tillægsord, stedord, antal har også stor betydning for sprogforståelsen og et nuanceret ordforråd.

Sprogligt stilladseringsskema

Find materialer til sproglig stilladsering