Skip til hoved indholdet
    Hjem PPL VSL Flersprogethed 0-6 år Skattekister og børnelitteratur

Skattekister og børnelitteratur

“Læringsmiljøet i dagtilbud må give børn adgang til bøger, skriveredskaber, papir og andre skriftlige produkter, så børn bliver introduceret til bøgernes univers og nysgerrige på skriftsproget, herunder får mulighed for at kigge i bøger stille spørgsmål om bogstaver, få læst højt og snakke med det pædagogiske personale om det bøgerne rummer”.

Sådan står der i den styrkede pædagogiske læreplan under læreplanstemaet Kommunikation og sprog. Vi er altså forpligtede på at sørge for, at alle børn bliver introduceret til bøgernes univers, at de får læst højt og kan deltage i samtaler med voksne omkring indholdet.

For de flersprogede børn der ikke møder dansk børnelitteratur derhjemme, har dagtilbuddet en særlig opgave. Ringsmose og Kjær beskriver, at det skiller børn, at nogle kender H.C. Andersen og Astrid Lindgren, og andre ikke gør det og det har betydning for, hvem der bliver bedst rustet til skolen (Ringsmose og Kjær, 2020).

Flersprogede børn har brug for et ekstra fokus på sprogforståelse, særligt ordforrådets dybde og bredde. Dialogisk læsning er en helt central og nødvendig aktivitet til at stimulere børns ordforråd (Sprogvurdering 3-6). Dialogisk læsning giver desuden alle børn adgang til bøgernes univers, et rigt sprog og råstof til leg når børnene er i dialog om en historie og ikke blot lytter til den.

Dialogisk læsning kan være et enkelt og godt redskab blandt andet til udvikling af børns:

  • Ordforråd og sprogforståelse
  • Kommunikative kompetencer
  • Viden om bøger og skriftsprog
  • Læseglæde
  • Selvtillid i forhold til boglige/intellektuelle aktiviteter
  • Forståelse af egne og andres følelser

Skattekister

I Silkeborg Kommune cirkulerer omkring 1300 gode børnebøger i 44 institutioner til glæde for både flersprogede og etsprogede børn. Bøgerne er nøje udvalgte, så børnene får mulighed for at møde forskellige genrer: klassisk, eventyr, rim og remser, ny børnelitteratur osv. Med i skattekisterne følger vejledninger og forskellige konkrete materialer, der understøtter bøgernes indhold, lige fra spil til konkrete genstande og musik, der er lavet særligt til skattekistens bøger. Derudover er der udviklet bogfoldere til samtlige bøger, der lægger op til dialog og systematisk arbejde med de sproglige elementer i bøgerne. Materialet er målrettet tre alderstrin.

Bøgerne og materialerne ligger fint i tråd med temaer og mål i Den styrkede pædagogiske læreplan, og der er fokus på sproglige elementer der understøtter barnets læring i et længere perspektiv.

De understøttende materialer i skattekisterne har til formål at kvalificere det pædagogiske personale indsatser med afsæt i de enkelte børnegruppers behov.

Understøttende materialer til bogfolderne

Flersprogsvejlederne sender hvert år skattekister med ”Sprogguld” ud til dagtilbud med flersprogede børn - Se filmen her

Plakat med billeder af alle skattekisternes titler

Skattekisterne roterer mellem børnehusene efter følgende plan

Skattekisterne er udarbejdet til 3-6 års området. På 0-2 års området er der udarbejdet bogfoldere og inspirationslister til god børnelitteratur i vuggestuen/dagplejen.

Find bogfoldere her

Bogfoldere 0-2 år

Bogfoldere 0-2 år

Bogfoldere 3 år

Bogfoldere 3 år

Bogfoldere 4 år

Bogfoldere 4 år

Bogfoldere 5 år

Bogfoldere 5 år