Skip til hoved indholdet
    Hjem Kompetenceudvikling Strategisk målsætning for Skoleområdets kompetenceudvikling

Strategisk målsætning for Skoleområdets kompetenceudvikling

En målrettet og strategisk kompetenceudvikling af Silkeborg Kommunes medarbejdere på skoleområdet er vigtig og nødvendig

Med folkeskolereformen fra 2013 blev det besluttet, at lærere skal have undervisningskompetence i de fag, de underviser i. Målet er, at 95 pct. af undervisningen i 2025/26 skal varetages af undervisere med undervisningskompetence i de fag, de underviser i eller har opnået tilsvarende faglig kompetence via deres efteruddannelse mv. Målsætningen om fuld kompetencedækning gælder alle fag og alle klassetrin. I kølvandet på Coronakrisen blev der i 2021 givet midlertidige frihedsgrader på folkeskoleområdet. En af disse frihedsgrader er muligheden for midlertidigt at fravige kravet om fuld kompetencedækning i skoleåret 2021/22. Disse frihedsgrader, herunder kravet om at fravige kompetencedækningen, er indtil videre blevet forlænget i 2022/23, og senest forlænget til skoleåret 2024/25.

Formål med tilrettelæggelse af kompetenceudvikling

Medarbejderne (lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, ledere og konsulenter) skal opleve:

At de er kompetente i forhold til de arbejdsopgaver, de varetager på skolerne.
At de kan leve op til kravene i folkeskoleloven og de lokale politiske målsætninger
For at Skoleafdelingen kan leve op til gældende aftaler og strategier nationalt såvel som kommunalt, er de strategiske mål- og indsatsområder dynamiske, og de opdateres hvert skoleår.

Årshjul for fælles strategisk kompetenceudvikling

Årshjul strategisk kompetenceudvikling (pdf)

Kompetenceudviklende netværk

Kompetenceudviklende netværk indenfor AKT/inklusion, læsning, dansk som andetsprog (DSA), FabLab, naturfag, SSP og matematik. Det er gratis at deltage, og netværkene faciliteres af medarbejdere fra PPL m.fl..

Læs mere om de faglige kommunale netværk, som er obligatoriske her 

Læs mere om de faglige kommunale netværk, som ikke er obligatoriske her 

Kursusudgift til formel kompetenceudvikling

Herudover er det via de statslige midler fortsat muligt at få betalt kursusudgift til formel kompetenceudvikling i undervisningsfag samt kompetenceudvikling indenfor følgende pejlemærker:

  • Klasseledelse
  • Løbende faglig opdatering
  • Specialistkompetencer inden for bl.a. læsning, matematik, specialpædagogik og dansk som andetsprog
  • Understøttelse af inklusionsindsatsen
  • Øvrige særlige indsatsområder som f.eks. anvendelse af IT i undervisningen og fælleskommunalt kompetenceforløb for uddannelsesansvarlige
  • Midlerne er rettet mod lærere og pædagoger i skolerne.

Det betyder

  • at skolerne prioriterer, hvilke medarbejdere der skal fortsætte eller påbegynde en efter-/videreuddannelse eller længerevarende kurser i VIA-regi i skoleåret 2024/25.
  • at skolerne selv skal finansiere vikardækning.
  • at Skoleafdelingen refunderer modul-/kursusudgiften til lærere og pædagoger, der er på kursus eller efter-/videreuddannelse

Lederuddannelse
Lederuddannelse aftales altid med nærmeste leder. Skolen afholder udgiften til efter- og videreuddannelse af ledere. Pædagogiske ledere tilbydes i udgangspunktet uddannelse på diplomniveau og kan i særlige tilfælde tildeles et enkelt mastermodul, såfremt det er relevant ift. den pågældendes opgavefelt. Skoleledere tilbydes uddannelse på enten diplom- eller masterniveau.

Læs mere om læringsnetværk for skoleledere her 

Læs mere om læringsnetværk for pædagogiske ledere her