Mellemformer
Alle skal med! Det er ambitionen for alle elever i vores skoler i Silkeborg Kommune. Bag ambitionen ligger målsætningen om at skabe og videreudvikle gode læringsmiljøer og fællesskaber for alle vores elever i deres lokale miljø. For nogle elever betyder det, at vi på deres distriktsskole skal iværksætte mellemformer - lokale, fleksible, specialiserede indsatser og undervisningsformer - for at de oplever sig inkluderet fagligt og socialt.
Mellemformer er inkluderende fleksible ordninger, indsatser eller undervisningsformer, der retter sig mod elever med behov for en særlig pædagogisk indsats.
I planlægning og gennemførelse af mellemformer trækkes der på tilgange, metoder og kompetencer fra både almen- og specialområdet for at imødekomme de behov, som eleverne måtte have.
Målet med at en elev/elevgruppe får tilbudt en mellemform er, at eleven/eleverne styrkes fagligt, personligt og socialt og på sigt forhåbentlig fuldt ud (igen) kan deltage i læringsmiljøet i deres klasse. Her er det vigtigt at understrege, at det ikke kun er eleven/elevgruppen der udvikler sig - sideløbende skal læringsmiljøet i klassen også udvikle sig.
De økonomiske rammer, der skal understøtte iværksættelsen af Mellemformer, er allokeret ud på skolerne.
Der foreligger ikke en fast defineret form for, hvordan Mellemformer skal se ud, men der foreligger nogle vedtagne pejlemærker for dem. Pejlemærkerne er retningsgivende for den måde, vi i Silkeborg Kommune organisatorisk skal arbejde med Mellemformer.
I VIVES kortlægning af mellemformer defineres to hovedtyper i arbejdet med mellemformer. Type 1 og type 2. Disse er skitseret i modellen nedenfor.
I praksis er det vigtigt at understrege, at det ikke altid er enten eller - men ofte både og. Derudover er der mange forskellige variationer af type 1 og 2.
Hovedtyperne kan bruges som en måde organisatorisk at snakke om mellemformer på på ens skole. Nedenfor er skitseret nogle af kendetegnene ved hver type (svagheder og styrker).
Undersøgelse udgivet af VIVE marts 2022: Kortlægning af mellemformer
Video fra 2020, der beskriver hjørneflag omkring, hvordan vi arbejder med mellemformer i Silkeborg Kommune
Inspirationsmateriale fra det ministerielle projekt omhandlende fysisk indretning, overgange og pauser samt samarbejde og kompetenceopbygning (link til mapper i Acadre)
Slides fra fællesdage om Mellemformer
- Thyge Tegtmejers slides fra emnemøde den 26. september 2023
- Skoleafdelingens slides fra emnemøde den 26. september 2023
Refleksionsark til arbejdet med mellemformer lokalt på skolerne. Refleksionsark som er med til at kvalificere drøftelser og perspektiver lokalt på skolerne i forhold til både pauser, overgange, samarbejde og sammenhæng ml. mellemform og almenklasse, organisering m.m.
Videoer fra skoler om deres arbejde med mellemformer
En vejledning fra EMU: En vejledning til arbejdet med mellemformer