Fagprofessionelle
Samarbejde i PLF
I det pædagogiske læringsfællesskab, kan man sætte fokus på undervisningen af de ordblinde elever ved at:
Tale med teamet om, hvilke visioner man har på de ordblindes vegne ift. den undervisning, man driver. (Fælles værdier og visioner)
Dele, når noget nyt er lykkes for én, og lade øvrige kolleger komme på besøg og opleve undervisningssituationen (deprivatiseringen).
Fremhæve punkter på teammøder, som man vil have fokus på den kommende tid (samarbejde) - man kan tage udgangspunkt i ordblindefilteret (se nedenfor) ift., hvilket fokus man vil have. Hvis alle er enige, vil eleverne også møde genkendelighed i fremgangsmåden, teamet arbejder på.
Afholde læringssamtaler (varigheden bestemmer man selv). Eksempelvis kan man have set en kollega være særlig god til at involvere de ordblinde elever i undervisningen. Man kan så afholde en samtale med den pågældende kollega, hvor man kan spørge ind til, hvad han/hun gør. På den måde kredser samtalen omkring dét, som ens kollega er kompetent til, og som underviser får du kollegaens erfaring at spille videre med (Reflekterende dialoger)
Lave reflekterende samtaler (Reflekterende dialoger) omkring de ordblinde på det fagprofessionalle plan. Fokus kunne være “at forbedre den ordblindevenlige undervisning” - sammen med ens team eller andre kolleger, kan man videndele erfaringer gennem den reflekterende samtale.
Lave en analyse med en eller flere kolleger på data, man har samlet. Det kunne være flere elevproduktioner fra en ordblind elev - se på, om eleven bruger sin LST - og samlet nå til enighed om, hvordan teamet hjælper vedkommende videre i undervisningen. (Reflekterende dialoger)
Have samtaler om, hvordan teamet didaktisk understøtter de ordblinde elever - hvad gør man ved læsning i et fag? Skrivning? Fastholdelse af viden?
Notatteknikker? Struktur i klassen? (Fokus på elevens læring)
Ordblindefilter
LST Ressourceperson
LST-ressourcepersonen er skolens lokale ressourceperson inden for området:
- Ordblindhed og Læse- og skriveteknologi (LST).
- LST-ressoucepersonen understøtter skolens inklusion af ordblinde elever og det vedvarende arbejde med at implementere elevernes brug af LST i almenundervisningen, sammen med skolens øvrige fagprofessionelle.
- Det er en fordel, at ressourcepersonen har viden om ordblindhed, specialpædagogisk indsigt og motivation til kontinuerligt arbejde med LST og læringsstrategier for ordblinde elever.
LST-ressoucepersonen kan som lokal ressourceperson vidensdele med skolens øvrige lærere, og facilitere fx
- Co-teaching forløb omhandlende brugen af LST i dagligdagen samt faglig læsning
- Lærerkurser i AppWriter og anden læse- skriveteknologi
- Elevnetværk
- Forældrenetværk
- Sparring og vejledning til kollegaer
Videncenter for Sprog og Læsning understøtter LST-ressourcepersonerne gennem LST vidensbanken (et Google Site), 4 årlige netværksmøder, samt understøttelse af skolens fagprofessionelle gennem nybegynderkurser, workshops og spørgetimer vedr. FP9 - på særlige vilkår.
Centrale emner på netværksmøderne er:
- Information om nationale og kommunale bestemmelser.
- Ny viden, tiltag og forskning på området.
- Vidensdeling og didaktiske overvejelser vedr. ordblinde elevers læring.
- Opdatering ift. LST.
- Vejledning ift. nye programmer, funktioner etc.
- Gensidig inspiration og opkvalificering.
LST-ressourcepersonen vil gennem deltagelse i netværket løbende udvikle særlig didaktisk viden om og pædagogisk kompetence i LST og læringsstrategier for ordblinde elever.
Co-teaching
Co-teaching er en undervisningsmetode, som kan bruges, når man er flere fagprofessionelle i samme klasserum, og man skal lære af hinandens undervisningsmetoder, didaktiske tilgange, strukturer e.lign.
Co-teaching kan variere i længde - fra en enkelt lektion til hele forløb. Kendetegnende for co-teaching er, at forberedelsen/planlægningen, gennemførelsen og evalueringen sker i samarbejde - at man arbejder sig igennem alle tre faser sammen.
Målet med co-teaching er, at man udvikler sig professionelt samt at eleverne udvikler sig i undervisningen, således alle elever får et læringsudbytte og man er to lærere/fagprofessionelle til at løfte denne opgave.
LST Videnbank
LST Vidensbanken er et Google Site udarbejdet af Videncenter for Sprog og Læsning
Formålet med Google Sitet er at give inspiration til undervisning med Læse-skriveteknologi.
LST-vidensbanken kan tilgås via Aula - under personalelinks - “LST-vidensbank”
Google sitet kan tilgås via følgende link (kræver silkeskolekonto)