Skip til hoved indholdet
    Hjem PPL VSL Netværk VSL

Netværk VSL

Netværk

Netværket er en ressource for den enkelte skole og vil skabe mulighed for organisatorisk kompetenceudvikling som fx kvalificerede mellemformer. Gennem deltagelse i dette netværk vil læsevejledere samt ressourcepersoner i læsning og LST få mulighed for faglig opdatering og sparring med kolleger fra kommunens andre skoler. Der vil løbende være oplæg fra læsekonsulenter, ordblindekonsulent, lærere og andre fagpersoner – alt sammen med fokus på faglig opdatering og understøttelse af praksis på hjemskolen.

Centrale emner på netværksmøderne er:

  • Information om nationale og kommunale bestemmelser
  • Ny viden, tiltag og forskning på området
  • Vidensdeling og didaktiske overvejelser vedr. elevers læring.
    Opdatering ift. LST
  • Gensidig inspiration og opkvalificering

Læsevejledere/ressourcepersoner i læsning

Hver skole har mindst en læsevejleder/ressourceperson med efteruddannelse i literacy, sprog og læsning.

Disse personer varetager opgaver med fokus på at løfte fagligheden på egen skole, koble teori og praksis samt understøtte, at alle elever bliver så dygtige som muligt. Læsevejledere og ressourcepersoner i læsning yder løbende en indsats for gennem vejledning og sparring med kolleger og ledelse at understøtte og fremme læringsbetingelserne ift. elevernes literacy-kompetencer, sprog- og læseudvikling.

Ressourcepersoner i LST (Læse-SkriveTeknologi)

Ressourcepersonen understøtter skolens inklusion af ordblinde elever og det vedvarende arbejde med at implementere elevernes brug af LST i almenundervisningen.

Det er en fordel at ressourcepersonen har viden om ordblindhed, specialpædagogisk indsigt og motivation til kontinuerligt arbejde med LST og læringsstrategier for ordblinde elever.

Materialer på LST-Vidensbanken (link i Aula) - unilogin påkrævet

Møder og deltagelse

Netværket afholder fem årlige netværksmøder á 2 timer (på tirsdage kl. 15-17) og en årlig litaracydag i januar.

Gruppens uddannelsesmæssige baggrund er forskellig, men alle, der varetager opgaver af ovennævnte karakter, er velkomne.

Møder og dagsordner annonceres gennem gruppen ”SK - Netværk for skriftsprog” på Aula. Den enkelte skoles administrative medarbejder kan i TEA koble relevante medarbejdere på denne gruppe.

Oversigt VSL netværk 23-24.pdf

Videncenter for sprog og læsning er tovholder for et netværk af undervisere, der varetager arbejdet med den supplerende undervisning i dansk som andetsprog på skolerne.
 
Formålet med netværket for lærere med supplerende dansk som andetsprogsundervisning er at skabe et forum for formidling af viden, vejledning og erfaringsudveksling. Dette kan være til inspiration for undervisningsopgaven i dansk som andetsprog og integrationsopgaven på den enkelte skole - men også for det samlede skolevæsen.

Videncentret er tovholder for netværket, men der lægges op til stor grad af deltagerengagement. Netværket udgør et professionelt læringsfællesskab, og deltagerne er ansvarlige for at videreformidle viden fra netværksmøderne til egen skole.

Der afholdes fire årlige møder i netværket - Oversigt netværk 23-24.pdf

Videncenter for sprog og læsning er tovholder for et netværk af undervisere, der varetager undervisning i basisdansk.
 
Dette netværk er for lærere, der underviser børn og unge, som ikke har noget forhåndskendskab til dansk - samt børn og unge, der ved optagelse i skolen ikke har de sproglige forudsætninger på dansk for at kunne deltage i en almenklasses undervisning med et rimeligt udbytte.

Formålet er gensidig inspiration og videndeling mellem lærere i modtagelsesklasser og med modtagelseshold.

Videncentret er tovholder for netværket, men der lægges op til stor grad af deltagerengagement. Netværket udgør et professionelt læringsfællesskab, og deltagerne er ansvarlige for at videreformidle viden fra netværksmøderne til egen skole.

Netværket er åbent for alle lærere i basisundervisningen. Vi mødes tre-fire gange om året.
Oversigt netværk 23-24.pdf

Videncenter for sprog og læsning er tovholder for et netværk af ledere for de skoler, der varetager basisundervisning.
 
I netværket videndeles om tendenser i forhold til modtagelse af nyankomne samt forskning og praksis, der er relevant på ledelsesniveau. Dette skal understøtte, at ledelserne er klædt på til at lede feltet omkring flersprogede elever i både basisundervisning, supplerende undervisning og i den almene daglige praksis for alle skolens medarbejdere.

Workshops

I skoleåret tilbyder Videncenter for Sprog og Læsning 13 online workshops til de fagprofessionelle på jeres skole om den didaktiske brug af læse-skriveteknologi (LST) i undervisningen. Oplæg og sparring sker på Google Meet med kodeordet: VSL

Med fokus på tilgængelighed for alle fagprofessionelle er de forskellige workshops delt op i 3 dele:

  1. Online oplæg fra VSL, nedslag i didaktiske muligheder og sparring mellem deltagerne, samt præsentation af mellemrumsopgave.
  2. Mellemrumsopgave: Den fagprofessionelle afprøver metoden / LST-værktøjet i egen undervisning.
  3. Online sparring.

Oplægget + præsentation af mellemrumsopgaven bliver optaget og videoen lagt på LST-Vidensbanken.

Plan for de 13 workshops med emne samt datoer for oplæg og sparring (pdf)