Kontakt og support
Find kontaktoplysninger på medarbejdere i VSL
Mette Bak Bjerregaard
Teamleder
+4530699266
MetteBak.Bjerregaard@silkeborg.dk
Annemette Zimmermann Kristensen
Læsekonsulent
+4551185612
AnnemetteZimmermann.Kristensen@silkeborg.dk
Trine Munch Chapelle
Vejl. sprog og skrift
+4523493447
TrineMunch.Chapelle@silkeborg.dk
Hanne Middelhede
Flersprogskonsulent
+4521789803
Hanne.Middelhede@silkeborg.dk
Flersprogsvejleder
Simone Lysholt Rønn Geer
Flersprogsvejleder
+4551185628
SimoneLysholtRonn.Geer@silkeborg.dk
Lisbeth Hjeds Nielsen
Flersprogsvejleder
+4551358194
LisbethHjeds.Nielsen2@silkeborg.dk
Maria Ellehuus Nielsen
Flersprogskonsulent
+4521350124
MariaEllehuus.Nielsen@silkeborg.dk
Mai Egeris Andersen
Flersprogsvejleder
+4523480672
MaiEgeris.Andersen@silkeborg.dk
Gitte Møldrup Frederiksen
Ordblindekonsulent
+4551182136
GitteMoldrup.Frederiksen@silkeborg.dk
Anne-Maren Skov-Andersen
Ordblindevejleder
+4541658003
Anne-Maren.Skov-Andersen@silkeborg.dk
Tina Vestergaard Hviid
ORDBLINDEVEJLEDER
+4523669705
TinaVestergaard.Hviid@silkeborg.dk
Christina Pradsgaard
Ordblindevejleder og matematikvejleder
+4521475987
Christina.Pradsgaard@silkeborg.dk
Support fra VSL
VSL supporterer den sproglige og skriftsproglige udvikling
Silkeborg kommunes skoler og dagtilbud kan rette henvendelse til Videncenter for Sprog og Læsning ved behov for sparring og support.
Som en del af PPL har Videncenter for Sprog og Læsning fokus på følgende i supporten:
- Skoler og dagtilbud supporteres tidligt, hurtigt og fleksibelt, når de lokaliserer udfordringer
- Lokal kapacitetsopbygning og forankring
- Support i den daglige praksis/undervisning
- Supportfunktionerne skal udfordre eksisterende praksis
Man kan for eksempel henvende sig med nedenstående behov:
Skoler: Organisatorisk udvikling, fx support til tilrettelæggelse af en udviklingsplan eller en proces for indsatsen omkring en udfordring eller et ønske om faglig udvikling inden for sprog og skriftsprog.
Dagtilbud: Flersprogsvejlederne supporterer arbejdet med dansk som andetsprog i dagtilbuddene med praksisnær vejledning.
Supporten sker igennem vejledning, sparring og udvikling med fagprofessionelle, fx læsevejledere, LST-ressourcepersoner, DSA-vejledere, sprogansvarlige og/eller lærere/pædagoger.
Sparring kan foregå på mange niveauer: over mail, pr telefon, onlinemøder, fysisk møde og evt. en møderække med mellemliggende afprøvninger.
Praksisnær support inspireret af co-teaching.
Efter afklaring af, at der skal finde en praksisnær support sted, kan der være et forløb med formøde, forberedelsesmøde, indsats og evaluering.
Disse vejledningssløjfer kan se forskellige ud, og hvilken model der passer til den lokale situation aftales i samarbejde.
En supportindsats kan indeholde:
- Formøde - Udfoldelse af problemstilling og kontraktering
Deltagere: ledelsesrepræsentant, ressourceperson(er) og fagprofessionelle - Forberedelsesmøder - Samskabende forberedelse af indsatsen, herunder succeskriterier og evaluering
Deltagere: Fagprofessionelle og evt. ressourceperson(er) - Gennemførelse - Praksisnær og kontekstsensitiv support
Deltagere: Fagprofessionelle og evt. ressourceperson(er) - Afsluttende møde/Evaluering - Hvordan kommer skolen videre med udviklingen af den ordblindevenlige skole?
Deltagere: ledelsesrepræsentant, ressourceperson(er) og fagprofessionelle
Ved behov for support kan skoler og dagtilbud kontakte en medarbejder fra VSL.