Skip til hoved indholdet
    Hjem PPL VSL Kontakt og support

Kontakt og support

Find kontaktoplysninger på medarbejdere i VSL

Mette Bak Bjerregaard

Teamleder

+4530699266

MetteBak.Bjerregaard@silkeborg.dk

Annemette Zimmermann Kristensen

Læsekonsulent

+4551185612

AnnemetteZimmermann.Kristensen@silkeborg.dk

Trine Munch Chapelle

Vejl. sprog og skrift

+4523493447

TrineMunch.Chapelle@silkeborg.dk

Hanne Middelhede

Flersprogskonsulent

+4521789803

Hanne.Middelhede@silkeborg.dk

Flersprogsvejleder

Simone Lysholt Geer

Flersprogsvejleder

+4551185628

SimoneLysholt.Geer2@silkeborg.dk

Lisbeth Hjeds Nielsen

Flersprogsvejleder

+4551358194

LisbethHjeds.Nielsen2@silkeborg.dk

Maria Ellehuus Nielsen

Flersprogskonsulent

+4521350124

MariaEllehuus.Nielsen@silkeborg.dk

Mai Egeris Andersen

Flersprogsvejleder

+4523480672

MaiEgeris.Andersen@silkeborg.dk

Gitte Møldrup Frederiksen

Ordblindekonsulent

+4551182136

GitteMoldrup.Frederiksen@silkeborg.dk

Anne-Maren Skov-Andersen

Ordblindevejleder

+4541658003

Anne-Maren.Skov-Andersen@silkeborg.dk

Tina Vestergaard Hviid

ORDBLINDEVEJLEDER

+4523669705

TinaVestergaard.Hviid@silkeborg.dk

Trine Kryger-Hansen

Specialpædagogisk vejleder

+4523669450

Trine.Kryger-Hansen@silkeborg.dk

Christina Pradsgaard

Ordblindevejleder

+4521475987

Christina.Pradsgaard@silkeborg.dk

Sarah Kirstine Sandgaard

Overlærer

SarahKirstine.Sandgaard@silkeborg.dk

Kristina Frank Petersen

OVERLÆRER

KristinaFrank.Petersen@silkeborg.dk

Support fra VSL

VSL supporterer den sproglige og skriftsproglige udvikling
 
Silkeborg kommunes skoler og dagtilbud kan rette henvendelse til Videncenter for Sprog og Læsning ved behov for sparring og support.
Som en del af PPL har Videncenter for Sprog og Læsning fokus på følgende i supporten:

  • Skoler og dagtilbud supporteres tidligt, hurtigt og fleksibelt, når de lokaliserer udfordringer
  • Lokal kapacitetsopbygning og forankring
  • Support i den daglige praksis/undervisning
  • Supportfunktionerne skal udfordre eksisterende praksis

Man kan for eksempel henvende sig med nedenstående behov: 

Skoler: Organisatorisk udvikling, fx support til tilrettelæggelse af en udviklingsplan eller en proces for indsatsen omkring en udfordring eller et ønske om faglig udvikling inden for sprog og skriftsprog.

Dagtilbud: Flersprogsvejlederne supporterer arbejdet med dansk som andetsprog i dagtilbuddene med praksisnær vejledning. 

Supporten sker igennem vejledning, sparring og udvikling med fagprofessionelle, fx læsevejledere, LST-ressourcepersoner, DSA-vejledere, sprogansvarlige og/eller lærere/pædagoger.
Sparring kan foregå på mange niveauer: over mail, pr telefon, onlinemøder, fysisk møde og evt. en møderække med mellemliggende afprøvninger.

Praksisnær support inspireret af co-teaching.

Efter afklaring af, at der skal finde en praksisnær support sted, kan der være et forløb med formøde, forberedelsesmøde, indsats og evaluering.
Disse vejledningssløjfer kan se forskellige ud, og hvilken model der passer til den lokale situation aftales i samarbejde.

En supportindsats kan indeholde:

  • Formøde - Udfoldelse af problemstilling og kontraktering
    Deltagere: ledelsesrepræsentant, ressourceperson(er) og fagprofessionelle
  • Forberedelsesmøder - Samskabende forberedelse af indsatsen, herunder succeskriterier og evaluering
    Deltagere: Fagprofessionelle og evt. ressourceperson(er)
  • Gennemførelse - Praksisnær og kontekstsensitiv support
    Deltagere: Fagprofessionelle og evt. ressourceperson(er)
  • Afsluttende møde/Evaluering - Hvordan kommer skolen videre med udviklingen af den ordblindevenlige skole?
    Deltagere: ledelsesrepræsentant, ressourceperson(er) og fagprofessionelle

Ved behov for support kan skoler og dagtilbud kontakte en medarbejder fra VSL.

Workshops og webinarer

Videncenter for Sprog og Læsning afholder 15 online workshops om den didaktiske brug af læse-skriveteknologi (LST) i undervisningen.
Oplæg og sparring sker på Google Meet med kodeordet: VSL

Workshops.pdf

Videncenter for Sprog og Læsning
Gran Allé 20 8600, Silkeborg
 
 

Send en mail ved spørgsmål og/eller behov for support