Skip til hoved indholdet
    Hjem PPL FabLab

FabLab

Det er en grundtanke inden for digital fabrikation, at børn og unge ikke alene skal forbruge medier og teknologi. De skal også kunne tænke teknologi ind som en naturlig del af problemløsning i deres hverdag samt lære at forholde sig kritisk til de teknologier, de omgås.

Formålet med FabLab er at inspirere elever til at bruge nye digitale teknologier samt give dem kompetencer, mod og lyst til at eksperimentere sig frem til løsninger på problemstillinger fra deres egen virkelighed.

Det er en grundtanke inden for digital fabrikation, at børn og unge ikke alene skal forbruge medier og teknologi. De skal også kunne tænke teknologi ind som en naturlig del af problemløsning i deres hverdag samt lære at forholde sig kritisk til de teknologier, de omgå. Det er en del af den almene dannelse i vor tid.

Digital fabrikation er en betegnelse for næste generations it, som bruges til at designe og fremstille fysiske ting.I FabLab kombineres eksempelvis programmeringsværktøjer, 3D-printere og laserskærere med forskellige former for materialer, som eleverne i ’hands-on’-aktiviteter lærer at designe og fremstille prototyper og produkter med.

FabLab kan bruges i alle fag og kan dermed være med til at forny fagene og være med til at variere undervisningen og motivere eleverne på nye måder. 

FabLab School-projektet finansieret af A.P. Møller fonden: 

FabLab-projektet, som er finansieret fra A.P. Møller Fonden og udløber medio 2024, har fokus på innovativ undervisning, digital fabrikation, designtænkning og 21st Century Skills. Der bliver uddannet pionerer på alle skoler, som er med til at brede denne undervisningsform ud til kollegaer og dermed en masse elever. 

Når FabLab projektet er slut er arbejdet med innovativ undervisning, teknologiforståelse, digital fabrikation og designtænkning ikke slut. Vi skal fortsat udvikle det gode arbejde og alle de gode skridt der er taget på denne vej. 

Forankring af centralt FabLab pr. august 2024

Det er besluttet (og kvalificeret af skoleledere) at Tollundskolen og Dybkærskolen skal drive et centralt lab fra deres to matrikler. Formålet er på den bedst mulige måde at sikre, at skolerne i Silkeborg Kommune fortsat kan blive understøttet i deres udvikling og forankring af teknologiforståelse og fabrikation.

Denne konstellation afprøves som udgangspunkt i 2 år (skoleåret 2024/25 og 2025/26). Der evalueres i marts 2025 med fokus på justeringer.

Åbent lab

for at skolerne fortsat får mulighed for at få adgang til et veludstyret FabLab. Åbent lab har til formål: 

  • Pionererne på alle skoler kan komme og udvikle forløb/forberede forløb og få sparring af faglige dygtige pionerer/undervisere 
  • Pionererne på alle skoler kan sammen med kollegaer komme og udvikle forløb og få sparring af faglige dygtige pionerer/undervisere 
  • Pionererne på skolerne kan tage klasser med og afholde forløb 
  • Pionererne kan få hjælp og sparring til udstyr
  • Åbent lab er ikke en udlånscentral – her er det fortsat CFU, som skolerne skal benytte.

Netværksdag for pionerer

og kollegaer med FabLab kompetencer 4 gange pr. skoleår for at sikre videre videndeling, sparring og kompetenceudvikling medarbejderne imellem.
 

2 årlige frivillige ledelsesnetværk

med fokus på videndeling omkring at vejlede, lede og udvikle udviklingen af teknologiforståelse og fabrikation på skolerne i Silkeborg Kommune. 

Der arbejdes med at indgå aftaler med henholdsvis Tollundskolen og Dybkærskolen i forhold til;

  • Hvad de som skoler forpligtiger sig på 
  • Hvordan de i perioden økonomisk bliver understøttet af overskydende FabLab midler 
  • Hvordan de kan dele de maskiner og materialer der er i det nuværende FabLab lokale. Hvis der er materialer eller andet, som disse to skoler ikke ønsker at overtage bliver der taget stilling til, hvordan de så kan fordeles. 
  • Tollundskolen og Dybkærskolen vil snarest muligt melde ud hvilke dage der bliver netværksdage for pionerer og pædagogisk personale med FabLab kompetencer, samt hvilken dag på måneden henholdsvis Tollundskolen og Dybkærskolen vil afholde åbent lab.

Projektleder Signe Skou har orlov i perioden 1. maj-31. juli 2024. Spørgsmål kan rettes til konsulent Maja Krogh Stender.

Signe Skou

Projekt- og udviklingskonsulent

+4524840978

Signe.Skou@silkeborg.dk