Skip til hoved indholdet
    Hjem Pædagogisk praksis Lærerstuderende i praktik

Lærerstuderende i praktik

13. september 2022 blev der indgået forlig om en revideret læreruddannelse (LU23), som har opstart i august 2023. Det overordnede formål med LU23 er at forberede og ruste de studerende bedre til professionen, så de møder praksis med en stærkere professionel autoritet og dømmekraft.

De tre overordnede mål for Læreruddannelsen 2023 (LU23) 

Højere kvalitet, stærk faglighed og øget studieintensitet

  • Læreruddannelsen skal styrkes med flere undervisningstimer og øget fokus på faglighed.
  • Mere praksisrettet faglighed.
  • Deltagelsespligt samt mødepligt på første og anden årgang.

Mere praktik og bedre sammenhæng til hverdagen som lærer

  • Den integrerede og udstrakte praktik skal forberede lærerstuderende bedre på arbejdet i folkeskolen.
  • Mulighed for at undersøge sammenhænge mellem teori til praksis tidligt i uddannelsen og på alle fire år.
  • Den studerende eksperimenterer i praksis og får erfaring.

Mere frihed og nærhed, mindre detailstyring

  • Mindre detailstyring og mere frihed til lokale toninger fx teknologiforståelse.
  • Mere plads til undervisernes professionelle dømmekraft.
  • Intentionen er at tiltrække flere studerende til lærerfaget og mindske frafaldet fra uddannelsen.

Lokale mål for god uddannelse af lærerstuderende

Læreruddannelsen skal i samarbejde med skolerne danne og uddanne de studerende til at varetage undervisningen i folkeskolen og bidrage til høj kvalitet i varetagelsen af folkeskolens opgaver.

De studerende skal gennem uddannelsen tilegne sig et solidt fagligt, pædagogisk og didaktisk grundlag for at undervise i folkeskolens fag og for at skabe og lede inkluderende fællesskaber, der bidrager til alle elevers faglige og alsidige udvikling uanset baggrund.

Fællesansvar er et medansvar

  • Nyt samarbejde med professionshøjskolerne: alle skoler skal udfylde en uddannelsesplan, find skabelon nedenfor
  • Ledelsens rolle – arbejdsgiver f.eks. ved sygefravær og arbejdsplads på skolen 
  • Skolen som arbejdsplads med forældresamarbejdet/ AULA – forberedelsesplads/arbejdsplads
  • Der er brug for alle skoler i Silkeborg Kommune. Efterspørgslen bliver større, fordi praktikken fylder mere end den plejer
  • Alle skoler får på sigt uddannet sin egen uddannelsesansvarlige 

Links og materialer

Pia Kløjgård Jensen

Skolekonsulent

SK, Sekretariatet

PiaKlojgard.Jensen@silkeborg.dk