Skip til hoved indholdet
    Hjem Kvalitetsopfølgning og tilsyn Skoleudviklingssamtaler

Skoleudviklingssamtaler

Skoleudviklingssamtaler er årlige samtaler mellem sektionsleder for skolerne og skoleledelsen på folkeskolerne i Silkeborg

Se skolernes fokusområder her

Det overordnede formål med skoleudviklingssamtaler er, at

  • Medvirke til at styrke den professionelle dømmekraft og organisatoriske læring gennem en åben og tillidsfuld dialog med afsæt i skolens udfordringer og udviklingsområder.
  • Skolerne deler praksis lokalt og på tværs.
  • Sektionsleder for grundskolerne fører ledelsesmæssigt tilsyn med hver enkelt skole

Det er skoleledelsen som udarbejder dagsorden

Skolen udarbejder dagsorden og har ansvaret for at udfolde skolens data. Dagtilbuds- Skole- og Familieudvalget kan med afsæt i den strategiske ramme for skolevæsnet supplere med et samtaleemne, som skolen skal forholde sig til i dagsordenen. For skoleåret 2023/24 har udvalget eksempelvis valgt, at alle skoler skal forholde sig til, hvordan de vil arbejde med styrket faglighed.

Data som en vigtig del af skoleudviklingssamtalen

Læs Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK)'s vejledning om skoleudviklingssamtaler, link på uvm.dk

Jf. vejledningen er det obligatorisk, at skolen behandler resultaterne fra de nationale test i dansk og matematik i forbindelse med skoleudviklingssamtalerne. Resultaterne drøftes under samtalen. Herudover skal skole forholde sig til nedenstående indikatorer i forberedelsen til samtalen. Skolens resultater fra de 7 indikatorer findes under modulet ”skoleudviklingssamtaler” i Hjernen og Hjertet.

  • Indikatorer for bekymrende kvalitet og kvalitetstilsyn
  • Bundne prøver i 9. klasse.
  • Socioøkonomisk reference for bunde prøver i 9. klasse
  • Nationale test i dansk læsning
  • Nationale test i matematik
  • Elevfravær
  • Overgang til ungdomsuddannelse
  • Trivsel

Det er vigtigt at påpege, at de kvantitative indikatorer kun er en del af skoleudviklingssamtalen – og dermed er ligestillet med skolens fagprofessionelle analyse af skolens praksis og kvalitet samt de lokale kvalitative indsigter, som skolen har valgt at inddrage i samtalen.

Aftalenotat om skolens fokusområde frem til næste skoleudviklingssamtale

Samtalen afsluttes med en aftale mellem sektionsleder for grundskolerne og skolens ledelse om skolens fokusområde frem til næste skoleudviklingssamtale. Efterfølgende udarbejdes et aftalenotat, som skolen offentliggør på skolens hjemmeside. Skolernes fokusområder kan ses her.