Skip til hoved indholdet
    Hjem Kvalitetsopfølgning og tilsyn Introduktion til kvalitetsopfølgning og tilsyn

Introduktion til kvalitetsopfølgning og tilsyn

kvalitetsopfølgning og tilsyn på almenskoler tager afsæt i en dialogbaseret tilgang, hvor kvan-titative indikatorer, kvalitative indsigter og fagprofessionelle vurderinger bidrager til et nuan-ceret indblik i den enkelte skoles kvalitet.

For at sikre den dialogbaserede tilgang til kvalitetsopfølgning og tilsyn er det i Skoleafdelingen i Silkeborg Kommune bygget op omkring følgende tre dialogfora:

  1. 1:1 samtaler mellem sektionsleder for grundskolerne og skoleleder
  2. Skoleudviklingssamtaler mellem sektionsleder for grundskolerne og skoleledelsen
  3. Læringslaboratorier med skoleledelser og ressourcepersoner

I arbejdet med kvalitetsopfølgning og tilsyn på de enkelte skoler bruges de tre dialogfora til at drøfte, analysere og nuancere udvalgte resultater fra STUKs tilsynsstrategi samt supplerende indikatorer, som fx Økonomi, UPV, Brugertilfredshedsundersøgelse/forældretilfredshedsundersøgelse, APV, LUS, sygefravær (ansatte).

Se årshjul for arbejdet med kvalitetsopfølgning og tilsyn i årshjulet nedenfor: 

 

Det samlede tilsyn med Folkeskolen består af fem niveauer, som tilsammen danner rammen om det lovmæssige tilsyn.

De 5 niveauer er: 

·       Det nationale tilsyn, STUK 

·       Kommunalbestyrelsens tilsyn 

·       Skoleforvaltningen, det løbende ledelsestilsyn

·       Skolebestyrelsens tilsyn

·       Skolelederens daglige tilsyn