Obligatoriske netværk
I Silkeborg er netværk for medarbejdere og ledere en ramme for strategisk kompetenceudvikling. I obligatoriske netværk har alle skoler minimum én deltage
De obligatoriske netværk for medarbejdere i folkeskolerne er drevet af medarbejdere i Pædagogisk Praksis og læring (PPL) med det formål at være et forum for kompetenceudvikling i forhold til fælles kommunale, strategiske indsatsområder samt nationale dagsordener.
Alle netværk arbejder med:
- Information og viden om nationale og kommunale bestemmelser samt ny viden og forskning på de enkelte områder.
- Videndeling og didaktiske udfordringer
- At udfordre og udvikle praksis i fællesskab
- At være ressourceperson eller vejleder for kollegaer
- Netværkene mødes 2-5 gange årligt, 2-3 timer pr gang.
Ledere inviteres med ad hoc.
Oversigt over obligatoriske kommunale netværk for medarbejdere
Målgruppe for netværket er pædagogiske medarbejdere, der har en funktion i arbejdet med inklusion og/eller AKT.
Formålet med netværket er at arbejde med
- Information og viden om nationale og kommunale bestemmelser samt ny viden og forskning på de enkelte områder.
- Videndeling og didaktiske udfordringer
- At udfordre og udvikle praksis i fællesskab
- At være ressourceperson eller vejleder for kollegaer
Møder og deltagelse
- Netværket afholder tre årlige netværksmøder á 3 timer (kl. 13.30-16.30) og en årlig fordybelsesdag, oftest på Medborgerhuset.
- Mandag den 16. september 2024 kl. 8-15 (fordybelsesdag)
- Torsdag den 14. november 2024 kl. 13-16
- Torsdag den 27. februar 2025 kl. 13-16
- Mandag den 12. maj 2025 kl. 13-16
- Gruppens uddannelsesmæssige baggrund er forskellig, men alle, der varetager opgaver af ovennævnte karakter, er velkomne.
- Møder og dagsordener annonceres gennem gruppen ”SK - Inklusions- & AKT-netværk” på Aula. Den enkelte skoles administrative medarbejder kan i TEA koble relevante medarbejdere på denne gruppe.
- Program og tilmelding kan desuden udtagelsesvis blive annonceret på siden Korte kurser og workshops
Kontaktperson
Teamleder Mette Bak Bjerregaard
Mobil: 3069 9266
Netværket er en ressource for den enkelte skole og vil skabe mulighed for organisatorisk kompetenceudvikling som fx kvalificerede mellemformer. Gennem deltagelse i dette netværk vil læsevejledere samt ressourcepersoner i læsning og LST få mulighed for faglig opdatering og sparring med kolleger fra kommunens andre skoler. Der vil løbende være oplæg fra læsekonsulenter, ordblindekonsulent, lærere og andre fagpersoner – alt sammen med fokus på faglig opdatering og understøttelse af praksis på hjemskolen.
Centrale emner på netværksmøderne
- Information om nationale og kommunale bestemmelser.
- Ny viden, tiltag og forskning på området.
- Vidensdeling og didaktiske overvejelser vedr. elevers læring.
- Opdatering ift. LST
- Gensidig inspiration og opkvalificering.
Læsevejledere/ressourcepersoner i læsning
Hver skole har mindst en læsevejleder/ressourceperson med efteruddannelse i literacy, sprog og læsning.
Disse personer varetager opgaver med fokus på at løfte fagligheden på egen skole, koble teori og praksis samt understøtte, at alle elever bliver så dygtige som muligt. Læsevejledere og ressourcepersoner i læsning yder løbende en indsats for gennem vejledning og sparring med kolleger og ledelse at understøtte og fremme læringsbetingelserne ift. elevernes literacy-kompetencer, sprog- og læseudvikling.
Materialer på Silkeskole-side under Google Drev- unilogin påkrævet (link indsættes)
Ressourcepersoner i LST (Læse-SkriveTeknologi)
Ressourcepersonen understøtter skolens inklusion af ordblinde elever og det vedvarende arbejde med at implementere elevernes brug af LST i almenundervisningen.
Det er en fordel at ressourcepersonen har viden om ordblindhed, specialpædagogisk indsigt og motivation til kontinuerligt arbejde med LST og læringsstrategier for ordblinde elever.
Materialer på Silkeskole-side under Google Drev - silkeskole-login påkrævet
Møder og deltagelse
- Netværket afholder fem årlige netværksmøder á 2 timer (på tirsdage kl. 15-17) og en årlig fordybelsesdag i januar.
- Gruppens uddannelsesmæssige baggrund er forskellig, men alle, der varetager opgaver af ovennævnte karakter, er velkomne.
- Møder og dagsordner annonceres gennem gruppen ”SK - Netværk for skriftsprog” på Aula. Den enkelte skoles administrative medarbejder kan i TEA koble relevante medarbejdere på denne gruppe.
- Se en oversigt over netværkets kurser og møder i dette skoleår under Aktiviteter for Videncenter for Sprog og Læsning (link indsættes)
Kontaktpersoner
Annemette Zimmermann Kristensen, læsekonsulent
Mobil: 5118 5612
Gitte Møldrup Frederiksen, ordblindekonsulent
Mobil: 5118 2136
Alle skoler i Silkeborg Kommune er med i SSP-Samarbejdet. Skolen vælger selv sin SSP-vejleder, som indgår i SSP-samarbejdet.
Opgaver
- At være en ressourceperson i forbindelse med forebyggelse af risikoadfærd – herunder kriminalitet og radikalisering – og misbrugsforebyggende arbejde, dette både i forhold til kolleger og skolens ledelse samt i forhold til børn, unge og forældre.
- At skabe øget fokus på børn og unge, der ikke trives.
- At deltage i skolens øvrige tværfaglige netværk, eksempelvis K-møder.
SSP-vejlederens ansvarsområde er centreret omkring det kriminalitets- og misbrugsforebyggende arbejde på skolen og i nærmiljøet.
SSP-vejlederne indgår i et fælleskommunalt netværk og opkvalificeres løbende med viden og kompetencer omkring emner som f.eks. tværfagligt samarbejde og forebyggelse af risikoadfærd, herunder rusmidler, sociale medier mv.
I dette netværk afholdes 2-3 årlige netværksmøder á 2 timer og et årsmøde for hele SSP-organisationen, som er et dagsmøde.
Møderne indkaldes gennem en personlig mail, så deltagerne er orienteret om dagsorden og tidspunkt og mødested. Der udsendes referater og materialer efterfølgende til alle i SSP-vejledernetværket.
Kontaktperson
Lærke Vester Mogensen
Mobil: 2176 4168
Mette Bak Bjerregaard
Teamleder
SK, PPL, Team Sprog og Læsning (Videncenter)
MetteBak.Bjerregaard@silkeborg.dk