Skip til hoved indholdet
    Hjem Kompetenceudvikling Læringsnetværk for skoleledere

Læringsnetværk for skoleledere

Arbejdet i læringsnetværk for skoleledere rammesættes af dokumentet: ”Ledelse i Skoleafdelingen i Silkeborg Kommune 2022 og frem”. Nedenfor kan læses mere om formål, rammer og indhold

Formål

  • At understøtte udvikling af professionel kapital gennem læringsnetværkene som professionelle læringsfællesskaber. 
  • At fastholde og udvikle god, værdibaseret og professionel skoleledelse i Silkeborg Kommunes skolevæsen.
  • At sikre vidensinformeret ledelsespraksis med henblik på professionel udvikling af ledelse og medarbejdere.

Mål

  • At læringsnetværkene understøtter den enkelte skoleleder og kollegers videns- og kompetenceudvikling.
  • At understøtte udvikling af færdigheder og kompetencer til at udføre værdibaseret og vidensinformeret praksis rettet mod indfrielse af skolens mål.
  •  At understøtte folkeskolens formål, Den sammenhængende Børne-og Ungepolitik og Skolevæsnets grundfortælling

Rammer, roller og indhold for læringsnetværk for skoleledere

Skolederne på skolerne har det overordnede pædagogiske, økonomiske, administrative og personalemæssige ansvar for den enkelte skole, og er ansvarlig for skolens virksomhed overfor skolebestyrelsen og med reference til sektionsleder for skolerne.

Skolelederen er leder af skolens ledelsesteam og har til opgave at sikre en tydelig ramme og retning for ledelsesteamets arbejde.

Skolelederen har til opgave, i samarbejde med kommunens øvrige skoleledere, at medvirke til den strategiske ledelse og udvikling af det samlede kommunale skolevæsen.

  • Videndeling, læring og kollegial sparring med afsæt i egen og andres praksis.
  • Rammesatte drøftelser om ledelse, og om pædagogik og didaktik i et ledelsesperspektiv.
  • Viden om og erfaring med ledelse af ledere, ledelsesteam og medarbejdere
  • Medvirke til udvikling af det fælles og samlede skolevæsen.
  • Medvirke til udvikling af egen procesledelse.
  • Afprøvning af relevante metoder og værktøjer.

Der er 5 læringsnetværk for skoleledere

Læringsnetværkene sammensættes af sektionsleder for skolerne efter følgende principper:

Diversitet med hensyn til

  • Vilkår (land og by, skolestørrelse, ledelsesteam)
  • Lederanciennitet og erfaring

Tovholdergruppen består af: 

  • Tovholdere fra læringsnetværkene for skoleledere (LS), konsulenter,
  • Sektionsleder for grundskolerne og sektionsleder for PPL.
  • Konsulent fra skoleafdelingens sekretariat deltager i udvalgenes møder som referent og sikrer løbende opfølgning med Sektionsleder for Grundskolerne

Indhold på tovholdermøder

  • På tovholdermøderne drøftes og fastlægges de overordnede ledelsesmæssige udviklingsfelter, der skal tematiseres og arbejdes med i netværkene.
  • Videndeling på tværs af læringsnetværk