Skip til hoved indholdet
    Hjem Kompetenceudvikling Faglige netværk

Faglige netværk

I disse faglige netværk er deltagelse frivillig, og skolerne vælger, hvorvidt de sender deltagere til at indgå i netværkene.

Faglige netværk for medarbejdere i folkeskolerne er drevet af medarbejdere i Pædagogisk Praksis og Læring (PPL) med det formål at være et forum for kompetenceudvikling i forhold til fælles kommunale, strategiske indsatsområder, samt nationale dagsordener.

Alle netværk arbejder med:

  • Information og viden om nationale og kommunale bestemmelser samt ny viden og forskning på de enkelte områder.
  • Videndeling og didaktiske udfordringer
  • At udfordre og udvikle praksis i fællesskab
  • At være ressourceperson eller vejleder for kollegaer
  • Netværkene mødes 2-5 gange årligt, 2-3 timer pr gang.

Ledere inviteres med ad hoc.

Faglige frivillige netværk

Netværket er en ressource for kommunes skoler og vil skabe mulighed for organisatorisk kompetenceudvikling inden for teknologiforståelse, digital fabrikation, designdidaktik og praksisfaglighed. Gennem deltagelse i dette netværk vil FabLab-pionerer få mulighed for faglig opdatering og sparring med kolleger fra kommunens andre skoler. Netværket faciliteres af FabLab-teamet med fokus på faglig opdatering og understøttelse af praksis og lokal kapacitetsopbygning på skolen.

Det centrale fokus på netværksmøderne er:

  • Viden om nationale og kommunale bestemmelser og strategier/indsatsområder, rammer m.m.
  • Ny viden, tiltag, materialer og forskning på området.
  • Videndeling og didaktiske overvejelser vedr. elevers læring i forhold til teknologiforståelse.
  • Gensidig inspiration og opkvalificering gennem Hands-on aktiviteter i FabLab.

FabLab-pionerer
FabLab-pionerer har til opgave at udbrede Designtænkning og Teknologiforståelse lokalt på skolerne, enten som ressourceperson eller faglig sparringspartner for kolleger. Over de senere år har netværket udviklet sig således, at der i højere grad er større fokus på fagligheden i teknologiforståelse. Det er en ny faglighed, som ikke alle pionerer har mødt, og vi søger derfor at understøtte mødet mellem pionerens praksisforståelse og målbeskrivelser fra Teknologiforståelse.

Møder og deltagelse
Netværket afholder tre årlige netværksdage, som placeres torsdage kl. 8.15-15.00.

Desuden er der om eftermiddagen den sidste tirsdag i hver måned 'Åbent lab' for skolens personale. Disse dage vil have fokus på personlig fordybelse i teknologier i samspil med andre fagprofessionelle faciliteret af FabLab-teamet. Alle er velkomne!

Naturfagsnetværket er et netværk for dig, der arbejder med naturfag i din undervisning eller er optaget af Udeskole. Der er både noget for dig, der arbejder med indskoling, mellemtrin og udskoling. Formålet med netværket er at skabe en ramme med højt til loftet, hvor du gennem hands-on øvelser, didaktiske dialoger og videndeling får ny inspiration, viden og kompetencer med hjem til din undervisning.

Netværket har til formål at være et forum for videndeling, kompetenceudvikling i forhold til fælles kommunale, strategiske indsatser samt nationale dagsordenener.

I netværket arbejder vi med:

  • Information og viden om nationale og kommunale indsatser samt ny viden og forskning indenfor fagområdet.
  • Videndeling om faglige- og didaktiske udfordringer.
  • At udfordre og udvikle praksis i fællesskab.
  • Netværket faciliteres af naturfagskonsulenter og naturvejledere/-formidlere fra Aqua Naturfagscenter, og sammen har vi fokus på at understøtte praksis, gensidig inspiration og kompetenceudvikling gennem hands-on aktiviteter i vores eksterne læringsmiljøer omkring Aqua, Fritidsgården, Nyløkke og andre lokale grønne/blå læringsmiljøer – det kunne også være omkring eller på egen skole.

Møder og dagsordner annonceres gennem gruppen ”SK - Naturfagslærere” på Aula. Den enkelte skoles administrative medarbejder kan i TEA koble relevante medarbejdere på denne gruppe.

(link) Se mere om AQUA Naturfagscenter/Videncenter for naturfag.

Læs om vores aktiviteter på udoglaer.dk

Kontakt:

  • Søren Lumbye, mobil: 2491 1030
  • Morten Ravn Knudsen, mobil: 24349203

Netværket henvender sig til personer, der virker som matematikvejledere eller ressourcepersoner i matematik.  

Netværket har fokus på erfaringsudveksling og fælles inspiration til udvikling af vejlederrollen ude på skolerne. På baggrund af matematikvejlederrollens særlige tilknytning til matematikfaget vil netværket også have fokus på spændingsfeltet mellem det at være en matematikfaglig ressource og at have en fagdidaktisk vejlederrolle.

Der forventes afholdt to årlige møder i netværket.

Kontaktperson: Allan Jagd Esmarch, matematikvejleder på Balleskolen

Netværk for (udskolings)matematiklærere i Silkeborgområdet
Faciliteret af Silkeborg Gymnasium v/Brian Krog Christensen

Formålet med netværket er at reducere problemer i matematik ved overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelserne.

Læs mere på www.matbid.dk.

Netværket henvender sig til lærere, der varetager PLC-opgaven i forhold til at stille undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning, herunder også bøger til elevernes fritidslæsning, og yder vejledning i brugen heraf. Opgaven kan også indeholde administration af skolens samling og udlån i det fælles bibliotekssystem.

Lærerne kan også varetage nærmere definerede opgaver (af skolen) i forhold til bekendtgørelsen om PLC. 

Netværket samarbejder med Silkeborg Bibliotek i forhold til “Hverdagspartnerskabet” mellem Skoleafdelingen og Biblioteket. I dette partnerskab udvikles bl.a. nye læringsforløb, som kan anvendes af alle skoler.

Kontaktpersoner:


Benedikte Wegeberg
Mobil: 2398 1117
bw@silkeborg.dk

Mette Bak Bjerregaard
Mobil: 3069 9266
mbbj@silkeborg.dk

.

Netværk for supplerende undervisning i dansk som andetsprog involverer lærere, der arbejder med dansk som andetsprog inden sit afgrænsede lovgivningsmæssige felt.

Formålet med netværket for lærere i den supplerende undervisning er at skabe et forum for formidling af viden, vejledning og erfaringsudveksling. Dette kan være til inspiration for undervisningsopgaven i dansk som andetsprog og integrationsopgaven på den enkelte skole - men også for det samlede skolevæsen.

Videncenter for Sprog og Læsning er tovholder for netværket, men der lægges op til stor grad af deltagerengagement. Netværket udgør et professionelt læringsfællesskab, og deltagerne er ansvarlige for at videreformidle viden fra netværksmøderne til egen skole.

Der afholdes årligt 4 møder i netværket.

Se en oversigt over netværket i 2023/2024 her

Indholdet på møderne tager udgangspunkt i de ønsker, netværksdeltagerne har haft, og vil bl.a. omfatte:

  • Organisering af basisundervisning
  • Rollen som ressourceperson i dansk som andetsprog
  • Vurderingsmateriale fra ministeriet til at følge tosprogede elevers sproglige udvikling
  • Videndeling vedr. forløb og konkrete materialer
  • Tosprogede og ordblindhed
  • Opdatering på ny viden og konferencer/kurser inden for feltet

Alle netværksmøder afholdes i Videncenter for Sprog og Læsning på Sølystskolen.

Kontakt:

Maria Ellehuus Nielsen
Mobil: 2135 0124
mariaellehuus.nielsen@silkeborg.dk

Netværk for undervisere i basisundervisning involverer lærere, der arbejder med dansk som andetsprog indenfor sit afgrænsede lovgivningsmæssige felt.

Formålet med netværket er gensidig inspiration og videndeling mellem lærere i modtagelsesklasser og med modtagelseshold.

Videncenter for Sprog og Læsning er tovholder for netværket. Dette netværk er for lærere, der underviser børn og unge, som ikke har noget forhåndskendskab til dansk - samt børn og unge, der ved optagelse i skolen ikke har de sproglige forudsætninger for at kunne deltage i klassens almindelige undervisning med et rimeligt udbytte.

Netværket er åbent for alle lærere i basisundervisningen. Der afholdes årligt 3-4 møder i netværket.

Se en oversigt over netværksdage 2023/2024 her. 

Indholdet på møderne tager udgangspunkt i de ønsker, netværksdeltagerne har haft, og vil bl.a. omfatte:

  • Organisering af basisundervisning
  • Rollen som ressourceperson i dansk som andetsprog
  • Vurderingsmateriale fra ministeriet til at følge tosprogede elevers sproglige udvikling
  • Videndeling vedr. forløb og konkrete materialer
  • Tosprogede og ordblindhed
  • Opdatering på ny viden og konferencer/kurser inden for feltet

Alle netværksmrøder afholdes i Videncenter for Sprog og Læsning på Sølystskolen.

Kontakt:

Maria Ellehuus Nielsen
Mobil: 2135 0124
mariaellehuus.nielsen@silkeborg.dk