Samskabende processer
Samskabende processer har til formål igennem undersøgende processer at udvikle praksis, så der skabes bedre muligheder for at eleven udvikler sig og trives
Vi arbejder i Skolevæsnet i Silkeborg Kommune med samskabende processer som en primær samarbejdsform mellem skole og forældre og skole, forældre og PPL.
Det væsentligste i de samskabende processer er den måde, hvorpå møderne mellem aktører i barnets liv bliver afholdt. Disse møder er bygget processuelt op, hvor eks. medarbejdere på skolen, forældre og andre relevante medspillere interviewes om, hvad der går godt, hvad der udfordrer og hvad hver aktør konkret vil gå hjem og afprøve. Alle går ud fra mødet med en konkret opgave, som skal afprøves, inden man mødes igen. På denne måde er der fokus på, at de voksne omkring eleven gør noget andet sammen og en tro på, at det kan være med til at skabe bedre muligheder for, at eleven udvikler sig og trives.
Inspirationsmateriale
Skabeloner til møder, dagsordener og interviews
Her kan du finde slides med speak, som beskriver arbejdet med samskabende processer, samt forklarer modellen.
Den samskabende proces
Eksempler på roller i både proces og på mødet (kun til inspiration):
Model der viser eksempler på opbygning af møder (til inspiration)
Se opsamling og erfaringer fra projektgruppe her