Dansk som andetsprog som dimension i alle fag
Dansk som andetsprog er en væsentlig opgave for alle lærere, der har flersprogede elever i deres klasse.
Her kan du læse hvorfor og få inspiration til arbejdet med DSA som dimension i alle fag.
Dansk som andetsprog (DSA) er et selvstændigt fagområde, men det er samtidig en dimension i alle folkeskolens fag for alle lærere, der har flersprogede elever i sin klasse. Samtidig har Sproglig udvikling de senere år været et tværgående tema, som alle lærere er forpligtede på uanset elevernes modersmål.
Flersprogede elever har, ligesom alle andre elever, gennem hele deres skolegang, behov for at udvikle deres sproglige kompetencer. Indenfor alle fagområder i skolen er gode sproglige kompetencer en forudsætning for at kunne tilegne sig viden om verden. Det er derfor en opgave for alle lærere uanset fag, at medtænke elevernes sproglige udvikling som en del af den faglige undervisning.
“At tilegne sig et fag er i høj grad at tilegne sig fagets ord og begreber. Verden systematiseres og ordnes i fagene på bestemte måder, hvilket kommer til udtryk i forskellige fagsprog. For at tale fagligt om verden må eleverne derfor gennem fagene lære det sprog at kende, der kategoriserer og systematiserer de områder, fagene beskæftiger sig med, fx bas, tenor og sopran i musik, evangelium, testamente og åbenbaring i kristendomskundskab eller eventyr, fabler og fortællinger i dansk. Eleverne må også gøres fortrolige med de typer af tekster, der optræder i fagene, fx instruktioner til øvelser i idræt, beskrivelser af dyr i biologi eller forklaringer på det økonomiske kredsløb i samfundsfag, så de kan læse dem med forståelse og fagligt udbytte.”
Kilde: Vejledning til sproglig udvikling - UVM.dk
Find pdf her: Vejledning Sproglig udvikling 2020.pdf
I menuen nedenfor kan du hente inspiration til at medtænke den sproglige dimension i almenundervisningen.
Denne film er optaget på Sølystskolen og viser klip fra undervisningen i matematik, biologi, natur/teknik, fysik og dansk.
Her viser lærere på Sølystskolen:
- Hvordan den sproglige dimension kan medtænkes i fagene
- Hvordan man kommer fra hverdagssprog til fagsprog
- Hvordan man kan arbejde med at tale, læse og skrive på et højt niveau i fagene
Denne publikation om andetsprog og didaktik i folkeskolen er en artikelsamling, som gennem konkrete praksiseksempler viser, hvordan dansk som andetsprog kan integreres i fagene dansk, matematik og natur/teknik i folkeskolens 4.-6. klassetrin.
Udvalgte artikler er oplagte som forberedelse til et samarbejdsmøde mellem dansk som andetsprogslæreren og faglæreren. Bogens artikler er også velegnede som oplæg til debat i faggrupper, når det drøftes, hvordan de flersprogede elevers udbytte af undervisningen øges.
Sproget med i alle fag andetsprog og didaktik i folkeskolen - 2008.pdf
Bogen giver et indblik i, hvordan man kan arbejde med elevernes mentale billeddannelse i matematikundervisningen, og hvordan den sproglige dimension kan styrke og guide deres arbejde med problemløsning.
Lån bogen 'Matematiske billeder, sprog og læsning' fra VIA CFU