Skip til hoved indholdet
    Hjem Pædagogisk praksis Overgang fra børnehave til skole

Overgang fra børnehave til skole

På denne side findes materiale fra temamødet for ledelser i dagtilbud og skole den 10 september 2024.

Rapport: Overgange fra børnehave til skole for børn med særlige behov

Som en del af det politiske udvalgsmål for 2023: ”Styrkede børnefællesskaber, så alle børn lærer, at trives og udvikles”, har der hen over vinteren 2023/2024 været gennemført et undersøgende arbejde om overgangen fra dagtilbud til skole for børn med særlige behov. Dette for at være undersøgende på, hvad der skal til for at flere elever ved skolestart kan starte på den lokale folkeskole, samt på hvordan samarbejdet i overgangen mellem dagtilbud og skole for børn med særlige behov kan styrkes.

Undersøgelsen bygger på interviews med repræsentanter fra både ledelse i dagtilbud og skole, samt repræsentanter fra PPL, Sundhedsplejen og Familie- og børnehandicap. 

Endvidere har en arbejdsgruppe arbejdet videre med anbefalinger til et styrket arbejde/samarbejde omhandlende overgang fra børnehave til skole for børn med særlige behov. 

Undersøgelsens pointer samt arbejdsgruppens anbefalinger blev præsenteret på et temamøde på tværs af ledelse i dagtilbud og skole den 10 september 2024. Det primære formål her var at drøfte og reflektere over egen praksis samt samarbejdet på tværs. 

På denne side findes både information om baggrund for undersøgelsen, selve undersøgelsen, materiale fra temamødet samt det nuværende flowchart for overgange for alle børn. 

Som en del af det politiske udvalgsmål for 2023: ”Styrkede børnefællesskaber, så alle børn og unge lærer, at trives og udvikles” ønskede Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget at rette fokus på at styrke samarbejdet i overgangen mellem dagtilbud og skole med fokus på børn med særlige behov. Dette tager bl.a. sit afsæt i, at der den seneste årrække ses en stigning i andelen af skolestarter, der visiteres direkte til et specialtilbud.

Derudover er en af udvalgets politiske ambitioner, og dermed et strategisk indsatsområde for Skoleafdelingen, at flere børn/elever går i skole i deres lokalområde. Her er Skoleafdelingen i gang med processer, der er undersøgende på både organisatorisk, økonomisk og strukturelt at understøtte at flere børn/elever, går i skole i deres lokalområde.

Denne ambition afspejler formålet med det arbejde, som er blevet sat i gang omhandlende ”Overgang fra dagtilbud til skole for børn med særlige behov”.

Formålet er gennem kvalitative interviews med relevante aktører at få;

1) Indblik i hvad der er på spil i praksis, som kan gøre os klogere på udviklingsmulighederne i forhold til, at styrke samarbejdet i overgangen mellem dagtilbud og skole med fokus på børn med særlige behov og hvad der skal til for, at flere børn/elever ved skolestart begynder i den lokale skole fremfor specialtilbud

2) Anbefalinger til hvad der skal til for at styrke samarbejdet i overgangen mellem dagtilbud og skole med fokus på børn med særlige behov og for at flere børn/elever ved skolestart begynder i den lokale skole fremfor specialtilbud


Beskrivelse af det undersøgende arbejde med fokus på overgange fra dagtilbud til skole for børn med særlige behov

For at kunne få indblik i, hvad der er på spil i praksis og få kvalificerede anbefalinger til at styrke samarbejdet, er der blevet foretaget 4 kvalitative interviews med relevante aktører:

  • Fokusgruppeinterview med i alt 5 skoleledere/pædagogiske ledere
  • Fokusgruppeinterview med i alt 6 Institutionsledere/Daglig-ledere
  • Fokusgruppeinterview med i alt 4 kommunale supportfunktioner i PPL (flersprogsvejleder, psykolog, læringsvejleder og logopæd).
  • Fokusgruppeinterview med i alt 5 repræsentanter fra Familie og Børnehandicap og Sundhedsplejen

På baggrund af data fra disse interviews er der blevet udformet en rapport/undersøgelse indeholdende;

  • Baggrund og formål med undersøgelsen
  • Opsummering af hovedpointer fra undersøgelsen
  • Kortlægning af arbejde og erfaringer med overgangen fra dagtilbud til skole for børn med særlige behov
  • Generelle udfordringer i forhold til overgang fra dagtilbud til skole for børn med særlige behov
  • Anbefalinger til det videre arbejde
  • Kvalificering af rapport ved skoleledere og institutionsledere

Rapporten er efterfølgende blevet præsenteret på henholdsvis institutionsledermøde og skoleledermøde, hvor skoleledere og institutionsledere har haft mulighed for at drøfte og kommenterer på rapportens hovedkonklusioner og anbefalinger. Overordnet var tilbagemeldingen, at det billede som rapporten tegner er genkendeligt. Desuden er der afholdt temamøde den 10 september 2024 på tværs af ledelser i dagtilbud og skole med det formål at sætte spot på eget arbejde og det tværprofesionelle samarbejde omkring overgange fra børnehave til skole for børn med særlige behov.

Der blev den 10 september 2024 afholdt et temamøde på tværs af ledelser i dagtilbud og skole. 

Formålet med temamødet var: 

1) at få præsenteret anbefalinger som undersøgelsen og arbejdsgruppen peger på i forhold til at styrke overgange fra børnehave til skole for børn med særlige behov 

2) anbefalingerne skal skabe baggrund for temamødets primære formål; Drøftelser og refleksioner om egen praksis samt samarbejde på tværs, samt hvad der kan justeres/gøres mere af for at styrke overgange fra børnehave til skole for børn med særlige behov. 


Materiale fra temamødet: