Skip til hoved indholdet
    Hjem Pædagogisk praksis Juniormesterlære

Juniormesterlære

Juniormesterlære er et skoletilbud for elever i 8. og 9. klasse, som ønsker at kombinere skolegang med praktisk erhvervserfaring. Her findes relevant materiale til medarbejderne.

Materiale til ledelse og medarbejdere vedr. juniormesterlære i Silkeborg Kommune

Der blev afholdt et emnemøde om juniormesterlære den 25. november 2025.

Materialerne fra emnemødet kan hentes (af ledelse eller administration) i Acadre-sagen 25/32423.

Der er ikke krav om at I anvender materialet, det er blot en håndsrækning og inspiration.

  • Refleksionsspørgsmål: Der er udarbejdet en række spørgsmål, som kan være gode for jer at overveje og tage afsæt i, når I skal have styr på de interne linjer i jeres organisering af JML.
  • Forældrebrev: I samarbejde med UU er der udarbejdet et forældrebrev med oplysning til alle forældre. Brevet sendes via AULA til alle forældre med elever i 7. og 8. klasse den 8. januar 2026. Hvis I selv vil supplere til dette brev og selv stå for udsendelse, så giv lyd til skoleudviklingskonsulent Mette Bak Bjerregaard senest tirsdag den 6. januar 2026
  • Virksomhedsfolder: Er tænkt som en håndsrækning som eleverne kan tage med, når de skal i kontakt med virksomheder. I kan også vælge at udlevere til virksomheder i lokalområdet. Der er trykt et mindre antal til alle skoler, men giv lyd, hvis I har brug for flere, så får vi dem trykt til jer.
  • Elevfolder: Folderen er direkte henvendt til eleverne. Der er trykt et mindre antal. Giv lyd, hvis I får brug for flere.
  • Forslag til rammebeskrivelse: Der er lavet et udkast til, hvad I kan skrive på jeres hjemmeside. Det er absolut frivilligt om I vil tage afsæt i dette - det er blot ment som inspiration og en håndsrækning.
  • Praktikskema: Praktikskemaet er udarbejdet af STUK og lever op til de regler der er for udarbejdelse af praktikaftale. I er velkomne til at sætte jeres lokale aftryk på skemaet og ændre i layout.
  • Inspirationsmateriale fra skolerne findes også i Acadre-sagen

Kontakt ved spørgsmål eller behov for sparring:

  • Mette Bak Bjerregaard, skoleudviklingskonsulent i PPL Silkeborg
    Telefon: 3069 9266
    Mail: mbbj@silkeborg.dk

Sagsresume

Den 19. marts 2024 blev aftalen "Folkeskolens kvalitetsprogram - frihed og fordybelse" indgået med et bredt politisk flertal. Fra skoleåret 2025/26 skal initiativ #16, Juniormesterlære for de ældste elever, implementeres i Silkeborg Kommune.

Formålet med juniormesterlæreordningen er at sikre mere varierede undervisningsforløb, hvor elever har mulighed for at vælge en alternativ afslutning på folkeskolen med et mere praktisk sigte.

Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget godkendte på møde den 10. marts 2025 håndteringen af juniormesterlæreordning i Silkeborg i skoleåret 2025/26 – 2026/27, som indebar:

  • At der oprettes et kommunedækkende juniormesterlæretilbud på Silkeborg Ungdomsskole i skoleåret 2025/26 og 2026/27
  • At der herudover gives mulighed for at alle skoleledere på overbygningsskoler, efter drøftelse i skolebestyrelsen, kan etablere et lokalt juniormesterlæretilbud på den enkelte skole

Taget til efterretning: Dagtilbuds-, Skole- og Familieudvalget den 2. december 2025

Beskrivelse af sagen

I skoleåret 2025/26 har elever på Fårvang Skole, Thorning Skole, Tollundskolen og Trekløverskolen kunne vælge juniormesterlære på egen skole. Kommunens øvrige folkeskoleelever har haft mulighed for at gå i juniormesterlære på Silkeborg Ungdomsskole (i samarbejde med Sølystskolen).

Ved skoleårets start valgte 50 elever at starte i juniormesterlære. 31 elever på 8. årgang svarende til 3,2% af eleverne på 8. årgang og 19 elever på 9. årgang svarende til 2,1% af eleverne på 9. årgang. 6 elever har sidenhen valgt at afbryde juniormesterlæreordningen og 5 elever er kommet til siden sommerferien.

Erfaringer fra skoleåret 2025/26

Juniormesterlæreordningen kører på sit første skoleår, men der er allerede indsamlet værdifuld erfaring som vil blive videndelt blandt folkeskolerne. Nedenfor præsenteres erfaringerne fra den første tid med juniormesterlæreordningen.

Eleverne der har haft mulighed for at gå i juniormesterlære på egen skole, giver i samtaler med lærerne udtryk for, at de ikke havde ønsket at gå i juniormesterlære, hvis det havde betydet et skole- og klasseskift. Det betyder meget for eleverne, at det blot er en ændring af indholdet i skoledagen, og ikke et skifte fra de sociale fællesskaber. Derimod giver en del af eleverne i den fælleskommunale ordning udtryk for, at de har været rigtig glade for ’en ny start’, og de har fundet sig godt til rette i en skoledag, der er mere praktisk funderet i modsætning til den mere bogligt strukturerede klasseundervisning.

Elevernes primære motivation for at vælge juniormesterlære har været muligheden for at komme i praktik 1-2 dage pr uge. Eleverne der er startet i juniormeterlære på Silkeborg Ungdomsskole, har mulighed for praktik 2 dage pr. uge, og deltagelse i praktisk undervisning på hhv. SOSU og EUD i op til 6 antal uger i løbet af skoleåret. På de øvrige skoler har eleverne været i praktik en dag pr. uge samt deltaget i praktiske undervisningsforløb på egen skole med varierende timetal til denne del. Se bilag 1 for grafisk præsentation af juniormesterlæreordningen på udvalgte skoler.

Erfaringerne med den praktiske undervisning på skolerne viser, at behovet for denne del ikke har været så stort som først antaget. Eleverne ønsker primært at vægte praktik samt deltagelse i stamklassens undervisning de dage, der ikke er praktik.

Ifølge bekendtgørelse og vejledning fra Styrelsen for undervisning og kvalitet er det elever og forældre, der selv skal finde praktikplads og indgå aftale med praktikstedet. I praksis har de involverede skoler for en stor del af elevernes vedkommende, understøttet denne proces. Skolerne har blandt andet været i kontakt med de lokale virksomheder gennem informationsaftner og i mere personlig kontakt med virksomheder der ønskede yderligere information. Der har været en stor opgave i at informere de lokale virksomheder om ordningen, og ikke mindst understøtte udarbejdelse af de praktikaftaler som alle elever skal have udarbejdet, og som skal godkendes af skolelederen.

Et vigtigt opmærksomhedspunkt er, at virksomheder ikke presses for meget i forhold til at stille sig til rådighed. Tilbagemeldinger fra virksomheder har været, at de får mange henvendelser, for uens henvendelser og de også skal stå til rådighed for anden praktik – ordinær praktik eller paragrafpraktik.

Eksempler på praktikerhverv: Anlægsgartner, detailhandel, elektriker, frisør, gartner, gørtler, kok, landmand, maler, mejerist, mekaniker, murer, produktionsmedarbejder, pædagogisk assistent, slagter, smed, SOSU, teknisk/service, tjener, tømrer.

Erfaringerne fra dette skoleår viser også, at der er et stort behov for vejledning i forbindelse med juniormesterlæreordningen. I udgangspunktet er juniormesterlæreordningen for alle elever uanset om man har fulgt undervisning i almenskole eller i et mere specialiseret tilbud. Samtidig er der et estimat fra undervisningsministeriet om, at ca. 5% af eleverne vil vælge en juniormesterlæreordning. Så en stor opgave i år 1 har været at få drøftet, hvem er målgruppen for juniormesterlæreordningen? Og ikke mindst sikre, at forældre og elever er fuldt bevidste om, hvad det er man får med en juniormesterlæreordning, men også konsekvenserne for senere valg af ungdomsuddannelse. Samarbejdet med UU er også i denne henseende meget vigtigt, og der har været tæt samarbejde med UU i forbindelse med opstart af juniormesterlære fra dette skoleår.

Næste skridt i udviklingsfasen er afslutningen på folkeskolen med juniormesterlæreordning. Eleverne skal som minimum bestå dansk og matematik med 02 samt en afsluttende samtale. De involverede skoler og den sideløbende arbejdsgruppe skal have udarbejdet rammen for den afsluttende samtale.

Lokal model for juniormesterlæreordningen fra skoleåret 2026/27

I det kommunale skolevæsen arbejder vi ud fra en ambition om at skabe en skole, der kan mere for flere. Juniormesterlære er en ny mulighed, der understøtter denne ambition ved at tilbyde en mere praksisnær og motiverende skolegang for elever i 8. og 9. klasse, og juniormesterlæren skal derfor ses som en del af det samlede skoletilbud på den enkelte skole. Juniormesterlæreordningen er således ét blandt mange redskaber til at skabe flere veje til læring og succes for elever, der har brug for en anderledes skolegang.

Med afsæt i ovenstående ambition, de erfaringer der indtil nu er høstet og intentionerne i bekendtgørelsen for juniormesterlæreordningen, er det besluttet, at der fra kommende skoleår arbejdes ud fra en lokal model.

Den lokale model betyder, at alle overbygningsskoler skal tilbyde en lokal juniormesterlæreordning, hvor eleverne i udgangspunktet forbliver i egen stamklasse. Det er op til skolelederen at besluttet om der tilbydes 1 eller 2 dages praktik. Eleverne undervises som minimum i dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi, sådan som der også er intentionen i bekendtgørelsen.

For de elever der enten ikke får godkendt praktikken, får brug for at afbryde praktikken eller praktikstedet afbryder praktikken, vil der være mulighed for at deltage i praktisk undervisning organiseret af Silkeborg Ungdomsskole indtil et nyt praktiksted er på plads.

De elever der påbegyndte deres juniormesterlære på Silkeborg Ungdomsskole i igangværende skoleår, afslutter deres juniormesterlære på ungdomsskolen.

Ønsker baseret på erfaringer fra igangværende skoleår

Det er et ønske fra følgegruppen (se organisering nedenfor), at der findes en økonomisk model der understøtter skolerne i arbejdet med juniormesterlæreordningen. Det foreslås derfor, at udgifterne til den praktiske undervisning, elevernes transport til og fra praktikken og udgifter til arbejdstøj afholdes af en central pulje.

Desuden er der et ønske om, at der fortsat i de kommende år er en vis central understøttelse i forhold til etablering af lokale ordninger samt understøttelse til udvikling af samarbejde med det lokale erhvervsliv omkring juniormesterlære, så de forskellige praktikordninger ikke kommer til at konkurrere om praktikpladserne jf. erfaringerne fra dette skoleår. Der er i indeværende skoleår indledt en dialog med udviklingschef Gregers Pilgaard med henblik på samarbejde. Desuden planlægges der med møder med blandt andet SilkeborgBusiness.

Følgegruppen

Følgegruppen blev oprettet i foråret 2025 med det formål at bidrage og understøtte udviklingsarbejdet i forbindelse med udrulning af juniormesterlæreordningen i Silkeborg. Gruppen består af ledelsesrepræsentanter fra Fårvang Skole, Tollundskolen, Thorning Skole, Trekløverskolen, Vestre Skole og UngeGuiden. Følgegruppens arbejde faciliteres af en udviklingskonsulent fra PPL. Følgegruppen refererer til Sektionsleder for Skolerne.

Økonomi

Der er en række udgifter forbundet med juniormesterlære. Den økonomiske model for fordeling af ressourcer til juniormesterlære fremgår af sagsfremstillingen om fordeling af de økonomiske ressourcer for kvalitetsprogrammet.

Bilag

Bilag 1 - Bilag - eksempler på organisering - JML

Mail fra Ungeguiden v/Hanne Beyer til skoleledere og pædagogiske ledere, sendt 10. april 2025

Som I alle ved, er der fuldt blus på at få etableret juniormesterlæretilbud i kommunen og så småt finde eleverne, der kunne være kandidater til et godt nyt tilbud til elever, der kunne tænke sig en praktisk afslutning på folkeskolen.

Uanset om eleverne orienteres om det centrale tilbud på Ungdomsskolen eller et af de lokale tilbud, så er det vigtigt, at vi har øje for hinanden i denne proces.

Juniormesterlære er et nyt tilbud, der giver eleverne en mulighed for en ny vej ind i erhvervsuddannelserne. Det er derfor vigtigt, at I, som skoleledelser, i processen husker at kalde på den lokale uddannelsesvejleder, når juniormesterlære bringes i spil – uanset om I har et lokalt tilbud, eller I sender elever til det centrale tilbud. Vejlederne ved ikke nødvendigvis – og slet ikke i 7. klasse – om en elev er nysgerrig på juniormesterlære, men vi ved, at det er vores opgave i uddannelsesvejledningen at hjælpe den unge og forældrene med at træffe så oplyste valg som muligt i forhold til videre skolegang og efterfølgende uddannelse.

Juniormesterlære er et super tilbud, men som med det meste andet, så rummer tilbuddet både muligheder og begrænsninger og vil derfor få konsekvenser for den unges videre vej i uddannelse. Så mens I arbejder på at gøre juniormesterlæretilbuddene klar, så bruger vi tiden på at klæde vejlederne på til at kunne vejlede ind i et nyt uddannelseslandskab, så alle vejledere kan give så retvisende en vejledning som muligt. Også her vil det være godt, at I sikrer god information imellem jer som evt. udbydere og vores vejledere om, hvad de enkelte juniormesterlæretilbud konkret består af, herunder fagrækken som I tænker at tilbyde. Kun ved at vi kender jeres tilbud godt, kan vi lave en god uddannelsesvejledning af den unge og forældrene.

Mange ting er forsat uafklarede, men for nuværende er det vigtigt for mig at sige til jer, at vi som altid står klar med uddannelsesvejledning – og nu også i dette forår for de 7. klasses-elever og forældre, der måtte have brug for en fremtidssnak ifm juniormesterlæretanker. Når tingene er landet lidt mere, vil de konkrete aftaler vi laver omkring arbejdsgange ifm. juniormesterlære blive skrevet ind i vores fælles samarbejdsaftale.

Hvad med økonomi for eleven, hvis eleven kommer tilbage til distriktsskolen?

Den almindelige elevtakst følger eleven, det vil sige, at kommer eleven tilbage efter 5/9 følger der ingen økonomi til eleven.

På samme måde, hvis en elev ønsker at gå i JML efter 5/9, så er elevtaksten på distriktsskolen.

Er det elever fra almenklasser eller også elever fra IC?

Juniormesterlæreordningen skal være et tilbud til alle elever i 8. og 9. klasse. Det gælder også elever, der er henvist til specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.

Beslutning om deltagelse i juniormesterlæreordningen træffes af eleven med forældrenes samtykke. Der er ikke tale om en visitationsordning.

Økonomien til specialundervisning følger eleven i juniormesterlære.

Skolerne vil gerne med i dialogen, inden Silkeborg Ungdomsskole sender information ud til forældrene?

Denne orientering er lagt på AULA til elever i 7. + 8. klasse den 8. april 2025 kl. 16 – også til elever i IC (9. april 2025 blev orienteringen sendt til skolerne, så medarbejderne kunne blive orienteret også):

"Fra skoleåret 2025/26 udbydes den nye ordning med juniormesterlære.

Juniormesterlære er for dig der, der går i 8. eller 9. klasse i kommende skoleår og som ønsker en erhvervsuddannelse i fremtiden og en mere praktisk afslutning på folkeskolen.

Læs mere her: www.silkeborg.dk/juniormesterlære og i vedhæftede folder"

Forslag: Der kan evt. sendes besked direkte fra skolen til elever og forældre i IC (og evt. almen) om at tage kontakt til skolen, hvis man overvejer JML).

Denne PDF er genereret den 26-12-2025 02.51