Fælles fagligt ståsted
Et fælles fagligt ståsted på tværs af 0-18 års området i Silkeborg Kommune
Formålet med et fælles fagligt ståsted:
Det fælles fagligt ståsted er vores fælles fundament for det tværgående samarbejde omkring børn og unge i Silkeborg Kommune.
Den sammenhængende Børne- og Ungepolitik sætter retningen for vores indsats, hvor visionen er, at sammen skaber vi det gode børne- og ungeliv i Silkeborg Kommune. Alle skal med! Det betyder, at vi sammen skal skabe miljøer, hvor flere børn og unge kan gå i den lokale daginstitution og folkeskole.
Det kræver, at vi ved, hvor vi har hinanden, og hvordan vi samarbejder tæt på praksis. Det tværgående samarbejde er afgørende, når vi sammen skal skabe det gode børne- og ungeliv for alle. Derfor har vi brug for et fælles fagligt ståsted, der giver os et fælles fundament for vores samarbejde på tværs.
Formålet med vores fælles faglige ståsted er derfor at skabe de bedste betingelser for at udvikle og styrke det gode, vi allerede gør i det tværgående samarbejde. Og blive endnu bedre.
Inspirationsmaterialer
Video hvor dagtilbudschef og skolechef præsenterer "the big why" samt de fire syn
Slideshow der i slides fortæller "the big why" og præsenterer de fire syn. Herudover en tyggeproces om de fire syn
Arbejdsark til tyggeprocessen om de fire syn
Baggrundsdokument som giver flere detaljer om fundamentet for det fælles faglige ståsted.
Video om patologisering
Slideshow med forslag til hvordan man kan facilitere en proces og drøftelser omkring budskaberne i videoen
Arbejdsark/Plancher (A3): Visuel understøttelse af processen
Video om individualisering
Slideshow med forslag til hvordan man kan facilitere en proces og drøftelser omkring budskaberne i videoen
Arbejdsark/Plancher (A3) Visuel understøttelse af processen
Video om psykologisk tryghed
Slideshow med forslag til hvordan man kan facilitere en proces og drøftelser omkring budskaberne i videoen
Case: Indgår som en del af processen
Slideshow med forslag til proces om aktionslæring - Forankring i praksis
Arbejdsark: Understøttelse af processen og fastholdelse af den formulerede prøvehandling