Team Sprog og Kommunikation arbejder på 0-18 års området, den primære opgave ligger på 0-6 års området. Teamet understøtter den generelle tale-/høreindsats og bidrager ligeledes til udredning og visitation af børn og elever til specialtilbud og specialindsatser
Vision: Team Sprog og Kommunikations tale-/hørekonsulenter arbejder for at sikre en tidlig forebyggende indsats for børn med kommunikative og sproglige vanskeligheder. Dette sker ved, at de i et 0-18 års perspektiv bidrager til udvikling af pædagogisk praksis i dagtilbud og skoler, således at det kommer alle børns læring og trivsel til gode.
Tale-/hørekonsulenterne er organiseret i en kontakt-tale-hørekonsulent-ordning til dagtilbud og skoler samt et bydækkende korps af specialopgaver. Se de konkrete opgaver nedenfor.
Tale-hørekonsulenterne arbejder ud fra ’Udviklingsplanen for sprog 0-12 år’. Herudover arbejder de ud fra Dagtilbudslovens § 11, ’Bekendtgørelse om folkeskolens specialpædagogiske bistand til børn, der endnu ikke har påbegyndt skolegangen’ og Folkeskoleloven.
Formålet med kurserne er at give det pædagogiske personale den nyeste teoretiske viden og koble denne med konkret praksisnær vejledning, således at personalet bliver rustet til at understøtte alle børn (et- og tosprogede) i hverdagen.
Sprog i Samspil: Uddannelsesforløb, der strækker sig over ½ år for sproglige fyrtårne i dagtilbud. Krav til underviser om Hanen-certificering
Sprog i Børnehøjde: Kursustilbud til hele personalet i alle dagtilbud. Krav til underviser om Hanen-certificering
Grundkurser i sprogvurdering 3-6
Understøttelse af kursus for lærere i indskolingen og på mellemtrinnet (jf. Udviklingsplan for sprog 0-12 år)
Oplæg på læsevejledernetværksmøder og deltagelse, når det er relevant for oplægget
Oplæg om børn/elevers sproglige udvikling på fx personalemøder og forældremøder
Kursus til pædagoger og lærere, der har børn med høretab
Kursus til pædagoger og lærere, der har børn, som stammer
Facilitering af netværk for sprog (tilkøb fra Dagtilbud)
Nyhedsbrevet Sprognyt
Sprogvejledninger
Tværfaglige og tværsektorielle fokusmøder
Deltagelse i K-møder for de private institutioner
Facilitering af børnehusenes egne sproggrupper
Deltager i relevante møder i forbindelse med overgang fra dagtilbud til skole
Understøttelse af skolernes arbejde før, under og efter 0. klasses sprogvurdering på klasse-, gruppe- og individ-niveau.
’Rejseholdsfunktion’ ind i de klasser, hvor der er visiterede elever med sproglige udfordringer med fokus på praksisnær understøttelse af den pædagogiske praksis og undervisning af elever, hvor det giver mening.
Deltager i relevante møder i forbindelse med overgang fra dagtilbud til skole.
Deltagelse i k-møder, hvor det er relevant.
Oplæg i klasser om fx stammen, høretab, lyttemiljø, sprog og kommunikation
Opfølgningsmøder i dagtilbud om sprogvurderingsresultaterne med henblik på iværksættelse af lokale indsatser på gruppeniveau.
Klassekonferencer omkring sprogvurderingsresultaterne i 0. klasse med henblik på iværksættelse af lokale indsatser på gruppeniveau
Familieiværksætterne
’To skal der til’. Krav til underviser om Hanen-certificering.
’Sprog før ord’. Krav til underviser om Hanen-certificering.
Lydopmærksomhedskursus: Forebyggende for udvikling af dysleksi.
Undervisning af børn og forælder i (sproglige udfordringer (DLD), analogi/ordstrategi, morfosyntaks, fonologi).
Stammekursus for småbørn og deres forældre (3-6-årige)
Stammeoplæg for forældre til skolebørn
Korte undervisningsforløb uden indstilling
Tegn-til-tale-kurser (tilkøb fra Familieafdelingen)
Formålet med kurserne er at give forældrene den nyeste teoretiske viden og koble denne med konkret praksisnær vejledning, således at de i hverdagen bliver rustet til at understøtte deres barns sproglige udvikling.
Udlevering af Sproggaver og vejledning til forældre og pædagoger i forhold til 3-årige børn, der lander i særlig eller fokuseret indsats i sprogvurderingen. I nogle tilfælde udlevering og vejledning til børn på 8 måneder og 2 år.
Fortsat udvikling af indsatsen, herunder: møder med arbejdsgruppen, tæt samarbejde med alle aktører, facilitering af frivilligt netværk, indkøb af materialer og opdatering af hjemmeside
Tilbuddet gennemføres på Trekløverskolen, afdeling Sjørslev, samt på Langsøskolen. Eleverne er integreret i et normalt klasseforløb og deltager i almindelig klasseundervisning, hvor der er ekstra fokus på sprogstimulering. Formålet er at give elever med specifikke sproglige vanskeligheder:
en optimal støtte i deres sprog- og læseudvikling
en udvidet mulighed for opkvalificering af det sproglige læringsmiljø
Teamet sørger for:
Visitation til tale-sprogklassetilbud
Taleboblen (2-dags)
Intensivt fonologi-forløb (2-dags)
Tværfaglig udredningsgruppe
Stammegrupper for 0.-2. klasse og 3.-5. klasse
Stammecafe for 6.-10. klasse
Hørecafe for skoleelever
Sprogvurdering af hjemmepassede børn
Udredning, udarbejdelse og overlevering af PPV på indstillede børn (0-18 år)
Vejlednings- og undervisningsforløb indenfor følgende logopædiske områder:
Sprogindlæringsvanskeligheder DLD (Developmental Language Disorder). Særligt tilrettelagte forløb i forhold til analogilæring, ordstrategilæring og morfosyntaks.