Designmæssig idé og koncept

Den designmæssige idé har været at skabe et helt nyt koncept, der kan omdannes og konfigureres til et inventar, der understøtter de fire læringszoner.

Konceptet består af metalrammer, hynder og plader, der kan sættes sammen på vidt forskellige måder. Rammerne kan apteres med plader, polstrede siddeflader, akustiske side, skrivebare flader, opslagstavler osv. Mulighederne er mange og idéen er, at elever og lærere selv kan være med til at udvikle konceptet og skabe de overflader, der giver værdi, så rum og inventar bliver til den tredje pædagog.

Konceptet kan samles til en ”trappe” til oplæg & samling, ”kube” til projekt & innovation, ”hule” til fordybelse samt ”værksted” til fabrikation.

Konceptet kan også samles til andre møbler så som lave borde, sko- og taskehylder og varierede miljøer med forskellige borde- og siddehøjder. Idéen er, at eleverne på sigt selv kan skabe nye moduler og udvikle nye delelementer, der kan 3D printes, som fx et beslag til skoletasken, lampe til ”kuben” eller en holder til iPad.

Basislokaler og delelementerne kan tegnes i fx SketchUp og eleverne kan således være med til at konfigurere læringsmiljøet og indrette basislokaler for det kommende halvår eller til et emneforløb, der pædagogisk kræver noget andet af den tredje pædagog.

Billede at en bygning set skråt fra oven

Manualer til de forskellige zoner (pdf-filer)